Halloween....





........ är ju en högtid som tillkommit de sista 20 åren.
Å många är åsikterna om det....
Idag skrev Artur Ringart att han ville slippa fira en importerad plojweekend med kommersiella syften.
Han tyckte man kunde hedra de döda som vi alltid gjort.
Å käre sambon är ju av samma åsikt liksom många andra.

Nu tycker ju jag man kan ha både ock, det ena behöver inte utesluta det andra.
Jag tycker att i många andra länder har dom en sundare inställning till döden än den stela, allvarliga svenska varianten.
Dock är det faktiskt 2 helt skilda saker.

Halloween firas ALLTID 31a okt oavsett om det är 1882, 1953, 2014 el 2017 å kommer av ordet All hallow's eve, alltså dagen-kvällen innan Allhelgonadagen som egt är 1a nov.
Polen firar t ex alltid 1a nov, det är svenskarna som lägger den till passande helg som i år är 5-6e nov.
Det är en irländsk sed å från början använde kelterna urgröpta rovor med lyse i för att andarna-de döda skulle hitta till jorden å inte sväva irrandes ute i det svarta.
Den härstammar från början av helgen Samhain å utvecklades i USA tillsammans med bl a Guy Fawkes night till vad det är idag.

Jag tycker det är en mysig tid, med alla fantastiska pumpor som lyser upp det tunga höstmörkret
Att barn å vuxna klär ut sig är ju lite som barnen på Skärtorsdag med bus el godis.
Ha en fest som lyser upp i väntan på advent å alla julljusen.
Men som alltid ska det överdrivas med blodiga svärd, avhuggna huvuden mm, ju värre desto bättre verkar det som vilket jag inte ser nån som helst festlighet i.

Men att på kvällen 31a ha en fest å sen gå till gravarna den 1a nov med ljus ser jag inga problem med.
Varför måste allt vara så förbannat allvarstyngt med döden i Sverige??
Kan man inte minnas de döda med glädje å fest??
Vad är det för fel med det??
För egen del tror jag inte de döda har nåt emot det...
Jag skulle vilja att de efterlevande minns mig med glädje å fest istället för en stel, allvarstyngd ceremoni.
Men det är ju min åsikt.......

Idag är det ofattbara 18 år sen diskoteksbranden i Göteborg....
Den dagen begav sig dåv maken å jag oss iväg på en 4 dagars resa till Berlin.
På morgonen när vi samlades i bussen för sightseeing så pratade den andra resenärerna om nån brand i Göteborg, de hade hört det på tyska nyheterna på morgonen (jag kan icke ett ord tyska..)
Men omfattningen förstod vi inte förräns vi kom hem å fick se de svarta rubrikerna på löpsedlarna.
Arma föräldrar, en del förlorade både 2 å 3 barn..
Allt för att 3 personer blev förbannade för att de blev nekade inträde å med hjälp av en 4e person satte eld på några möbler utanför en nödutgång........

Det var en lång startsträcka idag, skönt med en långsam morgon.
Förkylningen är seg men det går ju framåt var dag.
Var iväg på ett homeparty, Alpnäring, hade aldrig hört det innan.
Det är ekologisk hudvård å kryddor men det var nog inte direkt nåt för mig.
När man har visning kan man välja fokus, kryddor el hudvård å hon valde kryddorna idag.
Hade det varit mer visning av hudvården kanske jag köpt nåt men idag avstod jag.
Men visst var det gott det vi fick smaka men för mig var det för stora förpackningar iaf.

Klickade hem 1a julklappen idag, till pappa dessutom.
Han som brukar få ett gäng lotter inköpta den 23e men ibland har man flyt.
Nu har man det mesta när man är +85 år men desto roligare när man hittar nåt man vet han tycker är intressant.
En bok, "Bilen & 50 talet" men tro inte utan att jag ska läsa den innan :))
Ett tips till en pappa som har allt å gillar bilar :))





Ikväll blir det "Allt för Sverige" å sen blir det "Johan Falk".
Lite middag ska väl oxå slinka ner...
Imorrn är det jobb men inte förrän kl 13-19. så jag har förmiddagen fri att fixa lite på.

 HA EN SKÖN KVÄLL !!!








Kommentarer

Populära inlägg