Ännu.....





...... en stjärna har slocknat.... 💕
Man visste ju att hon hade tjall på hjärtat men att dessutom ha elakartad cancer å att det gick så fort , det var ledsamt att höra.
Även om jag inte tillhörde hennes fans på så vis så har nog alla i Sverige nån slags relation-reaktion till henne.
Hon köpte ju en lägenhet på Strand Hotell i Borgholm, (kanske 78-79) dåv kommunalrådet Ivar Nilsson bar henne över tröskeln.
Hon hade lägenheten i 7 år å är väl en bidragande orsak till att Borgholm blev så kändistätt på 80 talet å blev det hetaste ställe man kunde åka till.
 
Det är få artister som har en karriär som sträcker sig över SEXTIO ÅR !!!!
Vilket liv hon måste ha haft, på gott å ont......
Sjungit med 50-60 talets största amerikanska jazzstjärnor, skrivit autografer till Beatles innan dom blev kända.
Hur dom blev så poppis övergår mitt förstånd, ett sånt skrammel å oväsen...
Tacka vet jag 50 talets rock'n'roll 😉
Det var väl dåtidens revolt mot det präktiga 50 talet antar jag..

Men jag förundras över hur svenska artister var så poppis i Tyskland på 50-60 tal.
Lill-Babs, Sivan, Jerry Williams berättade oxå om turneér i Tyskland men dom hade ju oxå tyska schlagersångare så hur det kom sig skulle vara kul att veta..

Inga artister idag kommer att få uppleva nå liknande men så är tidens gång..
Har svårt att se Martin el Mariette t ex få ha en karriär som sträcker sig 50 år framåt.
Hon slog ju igenom ungefär samtidigt som tv kom till Sverige (1956), en kanal på tv'n, ALLA såg samma program.
Idag är det 800 kanaler, hittar man nån som ser samma som en själv är det rätt fantastiskt...
Carola är väl vår sista "stjärna" som blev stjärna över en natt, dessutom i samma ålder som Lill-Babs var, 16 år när hon slog igenom.
(Apropå tv, såg häromdagen att det var FYRTIO år sen Dallas sändes 1a gången i svenska tv. början på April -78. )

Sambon flyttade ju till Söderhamn när dom kom till Sverige runt -86.
Hans sons svärmor har en stuga där uppe så han har varit i Järvsö flera gånger.
Planen är att åka till Söderhamn på semestern bara sonen är hemma å jag får se mer av Hälsingland.
Jag har bara åkt igenom en gång längs kusten men jag kommer ihåg när vi kom upp norröver Stockholm å man fick se de blånande kullarna i vackra Hälsingland. 
Vi hade tänkt åka dit upp isf kanske, se Järvsö mm men nu är Lill-babs inte kvar.
(F ö bodde han granne med Monica Törnell, hon som hade en hit med Lasse Holm, "E det det här du kallar kärlek??" nåt år??)

Ja, det var ledsamt att hon fick sluta sina dagar precis fyllda 80 år.
Idag är 80 år ingen hög ålder men krånglar hälsan kan det gå fort.
Blir säkert begravningsgudtjänst i Stockholm men hon kommer säkert att få sin sista vila i Järvsö.

Själv har jag en bloody skitnacke just nu....
Tänkte mig inte för på gymmet i tis å gjorde en övning jag inte ska göra å det straffade sig.
Har haft ont i natt, sovit som skit, lyckades somna om precis när sambons klocka ringde.
Mer död än levande klev jag upp vid 5.45 å åkte till gymmet.
45 min pass å sen 45 min inne på gymmet å det gjorde susen.
Jag blev bättre-mjukare av träningen, smorde med tigerbalsam när jag kom hem, åt frukost å sen la jag mig på spikis. 
Men visst är jag lite stel än men har attackerat med tigerbalsam när jag kom hem å en tjock skorstenskrage med fluff för värme.

Lång dag väntar på jobbet imorrn å vi håller alla tummar å tår för att den nya diskmaskinen  anländer imorrn....

HA EN BRA KVÄLL !!!

 

Kommentarer

Populära inlägg