Fössta tossdan i mass.....





..... är här......
Om 14e juli, Victoriadagen,  är Ölands nationaldag så är Fössta tossdan i mass smålänningarnas (in)officiella nationaldag.
Således firas den mellan 1-7 mars å har inget specifikt datum.
Bakgrunden är ett syskonpar som startade en fb konto 2010 med namnet Fössta tossdan i mass.
En hyllning till deras faster som pratade redig småländska å när dom frågade henne vad som kom efter 28e feb svarade hon "fössta mass", sen la dom till "Fössta tossdan i mass" mest för det komiska.
Så kan det gå att skapa en ny "nationaldag" å den firas givetvis med att äta massipaantååta 😄
I småländskan hoppar man över r'et när den kommer framför en annan konsonant, därav den något märkliga uttalet.

Ett exempel är namnet Lars, som av en stockholmare skulle uttalas "Laasch". På småländska, framför allt i Kronoberg och Jönköpings län, blir uttalet istället "Laas". I Kalmar län försvinner också bostaven r, men där böjs ofta vokalen lite mer, vilket ger uttalet "Laaus". Även i södra delar av Kronobergs län kan böjande av vokaler förekomma. 

Några roliga ord på småländska, (låter rent för jävligt tycker jag) 😄😄😄
1. Vaaamkåååv (varmkorv)
2. Tåååta (tårta)
3. Maaak (mark)
4. Vaaaafö (varför)
5. Massipaantååta (marsipantårta, äts alltid fössta tossdan i mass)
6. Sääges tååj (rutig platta i kungliga huvudstaden)
7. Paaavel (parvel)

 Kan lägga till Laamtååjjet (Larmtorget i Kalmar stad)

I öländskan tappar man ofta sista bokstaven vilket ger ett korthugget ord, vissa inslag av småländska finns men ve den som påstår att en ölänning pratar småländska , BAH !!! 😡
Vi pratar öländska, inget annat, men vissa inslag finns ju å det är inte så konstigt med tanken på närheten till Småland.
Jag tycker det är roligt med dialekt, att höra var nån kommer ifrån å allt inte är rikssvenska.

Jovars, jag var på VIP kväll på GS igår kväll.
Å det var ftf mycket folk när kl var 19.15, det var allt från full sminkning (många tonårstjejer i kö...) till kiropraktor, massage, tattos, å andra "utställare".
Sen bjöd dom på mat (smakportioner förstås) å det var Region Kronoberg som ansvarade för det.
M a o sjukhusköket 😊
Det var 2 kockar som stod där, en av dom var en aningens bekant men den andra kände jag inte igen.
Å vad bjöd dom på då??
Jo, saffransdoftande fisk å skaldjurssoppa......... 😄😄😄

Dom fick omåttligt kul åt det när dom läste på min företagsjacka var jag jobbade, hade ju varit kul om dom bjudit på nåt annat men skitsamma, det var gott.
Till det serverades fröknäcke med rödbetshummus, lite sträv, aningens jordig smak som rödbetor är var jättegott till fisksoppan.
Å dom tyckte jag såg hungrig ut (eeeh??!!...) så jag fick en portion till 😄

Jo, jag var ju givetvis tvungen att säga att jag oxå jobbade i sjukhusköket, förvisso i brickdukningen men iaf.
Jo, den ena snubben var han som var chef över kockarna förut men med en ½ m hög kockmössa på sig var det inte så lätt att känna igen honom.
Dom är ofta ute å visar upp sig på olika event.
Unnade mig lite frozen yoghurt, sen åkte jag hem. 

Ledig förmiddag idag, ska plocka lite här hemma.
Skulle behöva göra lite datorjobb men det är så enbarmeligt trööökigt så jag drar mig i det längsta för det.... 😖
Ska baka en chokladkaka med pistagenötter på, har lite såna i en påse innan dom blir för gamla.
Ska storhandla innan jag börjar jobba å tömma vår återvinningskasse.
Helgen meny är planerad till:
Fre-Fläskfilépanna med klyftpotatis.
Lör: Musselsoppa (sambon ska på 3 rättersmiddag å hockey i Vida Arena å jag får inte följa med så jag ska ha musselfest 😋 )
Sön: Köttfärslimpa, gräddsås, potatis å kokt grönsaksmix
Mån- Kebabgryta med bulgur.
Dessa middagar ger även matlådor för hela nästa vecka så man slipper tänka på det.

Men jag får väl börja dagen med att bädda sängen å äta frukost....... 




HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg