Helgen...



...lider mot sitt slut, det är söndagskväll....
Helgen har varit lite avslagen, jag var inte så jättepigg igår.
Munhålan å halsmandlarna ömmade, tungan sved, jag var avslagen så jag trodde jag skulle åka dit på samma skit som sambon haft hela veckan men som tur är är jag bättre idag.
Han ska iaf jobba imorrn men faan vad han har hostat alltså.... 😖

Denna dag började rätt segt men sen tog det sig.
Jag har både bakat å lagat mat å gått en riktigt pw med sambon.
Tog upp en större bit lax, fattar inte att jag fryst ner 850 gr i ett stycke men så var det.
Skar ut 4 portionsbitar som jag penslade med sweet chilisås å ställde i kylen.

Av resterande lax ca 270 gr så blev det en krämig laxpasta med broccoli.
Så av hela laxbiten blev det 2 middagar å 4 matlådor.
Till dagens lax gjorde jag ugnsrostad potatis med flingsalt å  timjan å en mangosallad till det.
Mangobitar, en röd chili, en liten kruka bladpersilja, olivolja å citronsaft.
Så enkelt, så gott !!!
Man kan ha i både gurka å avokado oxå, supergott till fisk.

Å så är det ju Internationella chokladdagen idag så jag bakade Choclate chip cookies.
Hittade ett recept på nätet där det inte blev mer än 18 st men jag fick ut 14.
Jääääädrans vad dom flöt ut å jag tyckte ändå att jag gjorde små klickar av degen men det vet man till nästa gång.

Vädret har varit minst sagt omväxlande....
Himlen i öster har sett ut som ovanstående fotot hela dagen, i väster över sjön har det varit solsken å glitter...
Vi gick ut en på en mycket rask, lång promenad strax efter 17 tiden, gick dryga timmen men drygt en kilometer hemifrån så började det småstänka.
Vi blev inte blöta så men det var i grevens tid för sen började det regna fint.
Men skönt att röra på sig ordentligt iaf.
Kom ett mindre skyfall runt 12 tiden idag så vädret har varit sannerligen omväxlande.

Värmen ska ju återkomma i veckan men jag är innerligt tacksam att vi slipper förra årets hetta, vi kanske får en dos när vi åker söderut om 2 veckor.
Sambon har 5 dagar kvar, han går på semester på fre eftermiddag.
Jag har 8 arbetsdagar kvar på 2 veckor innan jag får ledigt.
Inte för att jag längtar från jobbet, trivs alldeles förträffligt efter att vi fick ny chef men skönt med ett break iaf.
Det var en lång påfrestande vår, vi hade ju en vecka i Spanien men det blir pressat när man byter jobb, innan allt faller på plats.

Är ledig onsdag då jag har jobbhelg, nu ska jag bara jobba lördag för vi åker hem till ön på lördag eftermiddag.
Den onsdagen skulle behöva vara dubbelt så lång för allt jag ska hinna med.
Städa, hiva ur sängkläder, helst sol så jag kan tvätta en del.
Även lite sol på altanen hade varit ljuvligt...
In till stan å växla pengar, kolla lite rea...
Ev kolla blåbärens utbredning.

På promenaden ikväll tittade jag efter blåbär å det finns men dom är liiite små å liiite sura än men förhoppningsvis kan det bli några liter om rygg å nacke orkar.
Förra året gav jag mig aldrig ut för det var så torrt så det blev inga blåbär plockade.
Ack så gott med färska blåbär å mjölk... 😊
Eller en ljummen blåbärspaj i november när det snöregnar småspik på tvären... 💧





HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

Populära inlägg