Victoriadagen.....




Grattis på 42 årsdagen 

....... är här.....
De mest intensiva dagarna på Öland under hela året.
Ett gigantiskt evenemang som sträcker sig från 11e juli till 15e juli.
I tors 12e så var det "Move for fun", en dag för de yngre ute på Ekerum där de fick testa olika sporter.
Igår gick Victoriagolfen, även det på Ekerum.
Idag är det då den stora festdagen, både på Solliden å Borgholms idrottsplats.

Hon kommer ut på Solliden kl 14 och tar emot folkets födelsedagshyllningar för att 18.30 komma till idrottsplatsen för den officiella festen.
Förr kunde man stå vid bakre ingången till idrottsplatsen å se när dom kommer i häst å vagn men det är ett minne blott idag.
Säkerhetsavspärrningarna är rigorösa, det är en annan tid nu.
Jag kommer ihåg slutet av 70 talet när man kunde se Silvia på torget för att köpa grönsaker när vi stod å sålde lotter på torget.
Hon gick in i skoaffären en gång men då fick dom låsa dörren.
Folk hade inte då å har inte nu nån som helst  respekt för integritet för deras skull.

Kvällens artister är bl a Rickard Söderberg, Lina Hedlund å Benjamin Ingrosso så stan kryllar av kändisar men dom är osynliga, iaf för mig.
Årets vinnare av Victoriapriset (tidigare Victoriastipendiatet) är Hanna Öberg, (skidskytt tror jag..)
Jag ser aldrig nån sådär, man gör det man ska å så går man hem.
Kan vara lite avundsjuk på turisterna, dom upplever säkert mer än vi som är-har varit bofasta.
Men jag brukar föredra lugnet hemma, ser festligheterna framför tv'n kl 21 ikväll istället.

Men visst är det roligt att Öland är i sånt fokus, media från många länder är här å rapporterar.
Victoria invigde nytt vattenverk i Mörbylånga i torsdags.
Där var även Prins Felix av Luxemburg då företaget som levererat den tekniska utrustningen  har sitt säte i Luxemburg.
Ikväll är det bankett på Strand Hotell för VIP folket men hon har ju sitt privata firande på Solliden.

Det har ju varit ett rent ut sagt ett jävla liv i tidningarna om lilla Estelle's visit på Metallicakonserten häromdagen.
Det ska tillsättas utredning bla, bla, bla....
Avundsjukan lyser ilsket rött hos många......
Då har man för lite att göra när man lägga tid på sånt...

Jag kan bara säga att hennes mamma hamnade i samma blåsväder som 17 åring.
Då sågs hon på diskot på Strand Hotell som har 18 årsgräns.
Men som dåv ägaren Rolf Attoff sa, vi gör inte skillnad på folk å folk men vi gör skillnad på folk å kronprinsessor....... 😄
Jag betvivlar starkt att hon drack nån alkoholhaltig dryck vilket hade varit ett större brott så tagga ner för helvete.

Vi anlände ön igår förmiddag, en oerhörd trafik.
Hamnade i kolonn av kanske 30-40 lastbilar, tankbilar å dragare å vi undrade vad i helsefyr detta var??
Jo, dom svängde in vid Rällapaviljongen, det var nåt slags truckmeet där gissar jag.
Vi lämnade av tårta å annat hos min föräldrar, sen tog jag mammas cykel å cyklade tillbaka.
Sen är det cykel som gäller, han hängde ju på sin å tog med.
Man ska icke köra bil i Byhåla dessa dagar kan jag säga...
Morsans gamla kärringhoj a la 79-80 års modell är bara så bäst !!!
Inga växlar som krånglar, stora däck som rullar så inihällbeta, tyvärr ingen cykelkorg, då vore den komplett.

Firade pappa i högst blygsam skala, det var bara vi själva å så min moster.
Jag bakade tårta, hon fixade lite fikabröd å hade gjort middag som hon bjöd oss på.
Jag har haft en dov, tung huvudvärk sista 2-3 dagarna därav inget bloggande, vilket jag nästan sluppit sen jag började med nya medicinen.
Men jag har slarvat med kosten, för mycket kolhydrater i form av mackor å fika så jag drar slutsatsen att det är det som är en anledning till huvudvärken.

Nu är det dags att gå ner i tvättstugan å hänga tvätt.
Sen blir det frukost på balkongen, alltid lika ljuvligt att öppna dörren, höra sjöfåglarnas skrik från viken... 💗




HA EN BRA DAG !!!





Kommentarer

Populära inlägg