Jakten.....


...... dammråttorna går vidare men dom börjar ta slut.....
Fler är infångade än som är kvar längs golven 😄

Läste ett inlägg av en bloggsyster sen Ameliatiden om vad man ärvt för städvanor å vad man för över till sina barn.
Jag har ju ärvt mitt sätt att städa efter mina föräldrar men mamma gjorde ju allt veckan innan jul, det gör inte jag....
Hon var i flera avseende "värre" än vad jag är
Jag gör det hellre till 1a advent, dels börjar julen då, dels så har man ändå så mycket annat i julveckan.
När barnen bodde varannan vecka så städade jag å fixade tills dom kom på fredagskvällen, dom gick runt med tindrande ögon å tyckte det var så fiiiiiiint 😍💕
Småfisarna 💖💗💖

Varje torsdagskväll så fick dom hjälpa till att städa upp på sitt rum, plocka undan leksaker å dyl.
Ibland gnölades det men då kunde man lura dom med en tävling om vem som var snabbast eller gjorde det bäst 😄
Ibland kom dom på det själva, en påse mammas bullar fick bli priset men eftersom jag ändå vinner så får jag bullarna..... tyckte sonen 😄
Mjaaaaaa........ nu blev det ju oavgjort så dom fick dela rättvist 😃

Jag tycker det är viktigt att dom får lära sig att plocka undan efter sig, det kan man inte tro dom kommer ihåg när dom är tonåringar men det sitter ändå där långt inne.
Lill-loppan har gnölat om min städning många gånger men VEM storstädar VARJE söndag idag ??
Jo, lill-loppan !!!!
Alla fönster flängs upp på vid gavel, det ska vädras, golven städas, tvätten tvättas mm.
Diskbänken "skuras" varje gång hon diskar om än inte varje dag kanske, hon är ju ensam.
Så nog sitter det inpräntat långt inne att man får hålla ordning å hålla värsta skiten från sig.
Sonen kommer garanterat bli likadan, när man inte bor hemma längre å nån städar undan åt en så inser man att det är mycket trevligare att bo å leva när det är hyfsat i ordning å rent.

Det handlar inte om att gno besinningslöst på redan rena ytor utom om helt vanlig hygien tycker jag.
Lite damm på fönsterbrädan stör mig inte men jag vill ha fräscht kök, fräsch toalett å skapligt rena golv.
Viss städning görs 1 gg/år, annan 2 ggr/år eller  4 ggr/år.
Dessemellan städar man "normalt", gör man så är det en skitsak att städa.
Livet blir så mycket enklare å trevligare i mitt tycke iaf...

Ack ja, så ljuvligt skönt det var att glida ner i det varma vattnet igår.....
Igår var det 34C, förra veckan var det kallt, bara 33C men den gradskillnaden gör jättemycket, det var fler än jag som märkte det.
Jag är så mjuk i kroppen när jag kommer hem, tänk om jag alltid kunde vara så mjuk 😟
Kan veckla ner å upp benhögen ur soffan hur lätt som helst.....
Men man ska inte, jag upprepar INTE sitta uppe halva nätterna å glo på tv bara för att man inte har nåt att gå till.
Har suttit uppe till midnatt 2 kvällar i rad å så vakna vid 5-6 tiden på morgonen, man blir ju helt tiltad i hjärnan.
Man är ju inte människa förrän halva dagen gått... 😖
Nä, får bli bättre ordning på det, jag kan inte vända på dygnet, har aldrig kunnat det.

Har bakat brownies i eftermiddag, hur längesen som helst sen sist...
Hade ingen vaniljsocker men det gick ändå, grovhackade lite hasselnötter istället för pistagmandlar.
Men man ska vänta till den är riktigt kall innan man skär den, denna var snudd på ljummen men det gick ju men det blir bättre om den är riktigt kall.

Jagar väl vidare på dammråttorna imorrn, vädret ska ju bara bli sämre å smäre innan det vände rtill helgen så så mycket annat har man inte att göra.
Inte nåt lockande att ut å gå när det är isande råkallt å regndropparna hänger i luften.
Även om det inte regnar så blir man blöt ändå, det är som en regndimma att gå igenom.
Kanske bakar nåt till julen, jag får se.......

HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

  1. När jag var yngre och när jag levde i en större familj så städade jag ganska så notoriskt. Med tre barn och en karl var jag tvungen till det. Tror jag plockade upp 2-3 ggr på flickornas rum när dom var mindre. Jag har nog aldrig storstädat 4 gånger per år men städade noggrannare lite nu och då.

    När jag kraschade in i väggen första gången fick jag lov att ändra mig. Jag hade inte längre någon ork. Familjen fick hjälpa till givetvis (har lärt mina barn att städa) men det blev väl inte som när jag gjorde det.

    Efter skilsmässan och ytterligare en krasch blev det ännu sämre med orken. Jag hade fullt upp med att bara få maten på bordet, diska, handla och tvätta kläder när barnen bodde hos mig.
    Nu och då bjöd jag hem folk på middag och då blev det storstädning inför middagen. Min äldsta sa till mig att jag nog bara bjöd hem någon på middag för att vi skulle städa ordentligt, och det fanns kanske en sanning i det förstås.

    En tredje krasch blev det för mig och efter den har jag extremt lite energi. Det går ut över städningen förstås. Men nu så bor jag ensam och är ingen person som drar fram en massa så det är på intet sätt stökigt hos mig. Däremot kan det vara lite dammigt i hörnen. Jag har vissa hållpunkter under en vecka som att städa badrummet och byta handdukar, diska bort efter mig, bädda sängen och så. Golven brukar jag ta när min äldsta (eller någon annan) hör av sig och vill hälsa på. Och dom kommer med jämna mellanrum.

    Nu ska advent fram men det blir nog ingen gedigen storstädning, jag städar det jag orkar och får ta lite nu och då. Innan jul är det fint och jag är förmodligen tröttare än någonsin.

    Nä inte är jag som jag var innan alla dessa krascher i väggen, jag har fått tänka om och acceptera att jag inte orkar som förr. Och som sagt så är jag ingen som stökar ner så mitt hem är aldrig rörigt. Röra klarar min hjärna absolut inte av.

    Kram och ha en fin Onsdag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg