Sista.......


.....söndagen i november har det blivit.
Om en vecka har december trätt in å 1a advent med den.
Tittade på Nyhetsmorgon igår där Maria Lundqvist å hennes sambo medverkade.
Dom pratade om traditioner å att bryta normen.

Han är ju typ 15 år yngre henne å det var många som hade åsikter om det när dom träffades för 10 år sen.
Men det var oxå om kommande jul, traditioner å normer.
Nu vet jag att det finns många som sitter i kläm i traditioner å som inte vågar göra sin röst hörd utan lider i det tysta å håller god min.
Tyvärr håller traditioner på att försvinna helt i dagens Sverige, det finns snart inget firande som inte kränker nån annan.
Traditioner är nåt att hålla fast vid när resten av världen å Sverige är helt fucked up !!! 😖
Nåt som normaliserar det galna i världen å Sverige, nåt som alla har gemensamt å kan samlas runt om.

Det är sorgligt att Luciafirandet håller på att försvinna, allt från dagis till offentligt firande.
Jag är tacksam att mina barn fick uppleva det, tissel å tassel, alltid lite trassel med ljus, band å glitter 😄
Idag kränker en pepparkaksgubbe en mörkhyad person, det är helt sanslöst !!!
Jag är grymt avis på sambon som får uppleva ett förstklassigt Luciafirande på Volvo då dom bjuder på lussekaffe å skönsång.
Det som är på tv är för spejsat, det ska omarrangeras så till den milda grad att man inte känner igen nåt.

Å här bryts inga jävla normer.... 😖
Man tänder sin adventsstake tidigast fredagen innan 1a advent.
När jag var liten så var det otänkbart för mamma att tända innan söndagen, man gjorde det helt enkelt inte.
Man tar in granen 2-3 dagar innan å pyntar med tomtar å annat.
Man äter inga jävla saffranssemlor, semlor äter man efter nyår !!!
Utan saffran !!!
Jag vet dom som adventspyntar redan i mitten av november men så gnäller dom att dom lessnar på det innan Lucia ens är över....
Skyll er själva, håll på traditionen så njuter man av det så länge helgerna varar.

Nu tycker ni jag är en gammal bakåtsträvande tråkmåns å en konservativ surmupp, en social utstött föredetting utan nån som helst spontanitet eller humor.
Fel, fel, feeeeeeeeeeeeeel..... 😄😄😄
Man firar jul i december för att den ligger i december !!!!
Hur enkelt som helst !!!

Men visst, bryt era normer....
Ät julskinka å pepparkaka på midsommar, ta fram adventsstaken till påsk, ät era Lusssebullar på beachen......
Ät sill å potatis till Allhelgonahelgen, vänd upp-å-ner på hela jävla året!!!
Problemet med svenskarna idag är ingen jävel har tid att VÄNTA.......
Att VÄNTA IN tiden tills det är dags.....
Allt ska  tas ut i förskott bara för att man kan.
Men så sliter dom ner sakerna innan julafton ens har passerat.
Det är en sorglig utveckling..... 😖

Själv har jag småstädat lite här hemma idag, är jävligt less på blötvädret...
Soffmattan kom inte ut i dag heller, altanräcket är för blött än.
Får se på tis, imorrn blir det inte, är fullbokat hela dagen.
Men på tisdag kväll kanske, sen ska det regna resten av veckan.
Annars får det bli efter advent, kan ju inte göra nåt åt det men det suger.

Nu tycker ni säkert att stackars männ'ska att vara sån slav under traditioner ..... 😟
Icke sa nicke, inte ett skit !!
Jag tycker kanske inte det är skitkul att städa men att få göra fint å ska jag göra lite extra fint så ska det vara rent innan såsom till advent, när vårsolen kommer, till midsommar å när hösten träder in i början på september.
Att storstäda 4 ggr per år är ingen stor grej, sen håller man efter det dessemellan så är det en baggis att städa.

Har precis bakat ut årets 1a Lussebullebak, jag bryter normen med att göra några lussesnäckor som jag i år fyllt med smör, socker, vaniljsocker.
Men det är nästan att häda 😉
Men jag har på känn att jag får baka en omgång till lite senare, vi får dessutom en italienare till gäst i jul så vi blir många.
Italienskans pojkvän följer med å firar jul hos oss, ska bli jätteskoj att träffa honom.
Problemet är att han kan inte ett ord engelska å jag kan lika många ord på italienska som på polska, 10 stycken typ......  😄

Jag får fixa bakning å disken, så får syrran ta hand om maten, det brukar hon å lill-loppan fixa.
Min moster bruka dyka upp 1-2 dagar innan bara för att få träffa alla så hon brukar hjälpa till lite oxå.
Pappa orkar ingenting å mamma blir snurrigare å snurrigare, hon tror hon kan laga mat å fixa men det kan hon inte.
Att gå från tanke till handling fungerar inte längre.

Imorrn blir att åka till stan 2 ggr.
Först tidig förmiddag för att handla å på läkarbesök.
På eftermiddagen för varmvattenrehab i bassängen.
Sen är jag nog rätt slut tror jag.
Middag idag blir gulaschsoppa på färs å vitlöksbröd, imorrn ugnspannkaka med bacon.
Lätt att fixa när jag kommer hem sent efter badet å är trött.

HA EN BRA KVÄLL !!!






Kommentarer

  1. Jag håller med dig. Gillar inte heller allt som görs för tidigt. Tycker att affärsimperiet styr mycket då det börjas ta fram ex julsaker fan i September.

    Jag gör advent, tar fram gran och tomtar närmare jul om jag ska ha några barn här (kommer ingen hit, om vi firar hos någon av barnen så struntar jag nog i granen) , firar lucia men håller med om att tv;s lucia är skittråkig och så äter jag ingen julmat förrän julafton.

    När det kommer till julmaten så fuskar jag inte, äter inte julbord ute osv. Nä på julafton intas den och så resterande juldagar.

    Kan dock sakna jularna vi hade när barnen var små. Våra egna traditioner vi skapade runt jul. Nu blir det inte riktigt samma sak när jag bor ensam. Ska jag ta fram allt för min egen skull? Flickorna har respektive som har familjer så det blir ett evigt knökande för att få till det. De år vi äter tillsammans så turas vi om att vara hos varandra. I år har jag lagt in en önskan att ha julafton hos mig men det är ännu inte bestämt. Smartast vore att ha julafton hos Daniela som har en liten så dom slipper skuffa runt en massa men vi får se.

    Julen var enklare när barnen var små helt enkelt!

    Kram och ha en fin måndag och lycka till hos läkaren!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg