Måndag.....





... har det blivit å adventsveckan är här 💖
Dagen började med att jag drog till stan efter frukost, handlade för en smärre förmögenhet men både en julklapp å årets julskinka är nu inhandlad 😊
En liten fin sak på alldeles strax under 2 kg, alldeles lagom för oss.
Kan vara svårt att få tag på rimmad, de flesta köper färdigkokt men icke jag.
Jag vill koka själv, sila ifrån det kalla spadet å frysa in till brödbak.

Sen ilade jag vidare till vc å min läkare.
Han är väldigt mån om hur man mår, att jag ska må bra osv.
Vi pratade om röntgensvaren mm å det är ju nerslitna diskar i nacke, bröstrygg å ländrygg, artros i främst ländryggen förklarade han det som.
Artros i händerna, mest vä hand även om röntgen inte visar direkt påverkan men det kan ta år innan det gör det sa han.
Jag är ju utpräglat högerhänt å håller knivar el annat i den handen å då får vä hand-fingrar ta det tunga.
Mitt vä långfinger är ju väldigt ömt, det är stumt att böja det, det tar emot.
Det är lite svullet, inte direkt synbart för ögat men han kände det å det är det som gör det stumt att böja det.
Hö lillfinger har så länge jag minns varit knixigt, mittenleden "rappar" liksom när jag böjer den.
Det är nån form av triggerfinger som blivit värre med åren.

Hö knä har gjort ont i 2-2.5 år nu även om det är bättre vissa stunder.
Dels är det fibromyalgin i omkringliggande muskler men oxå artros tror han.
Så nu har han skickat mig på skola, jag ska gå i artrosskola 😊
Väldigt mycket glider mig ur händerna, jag tappar nästan allt.
Har svårt att hålla mjölkpaket å dyl, orkar liksom inte hålla emot längre.
Å finmotoriken har ju blivit avsevärt sämre tyvärr, en anledning att jag tappar så mycket....
Så jag är sjukskriven till 15e feb men hittar jag ett lämpligt jobb innan så är det bara att avbryta sjukskrivningen.

Jag frågade honom om botox mot spänningshuvudvärk, om det görs inom sjukvården i Sverige??
Men inget vad han visst men i hans hemland gör dom det.
Å var kom han ifrån då??
Jo, Polen.... 😄
Jag har ju funderat å frågat sambon om hans efternamn men Polen har vi nog inte riktigt kopplat till.
Men det kan vara värt att undersöka framöver.

Ska bli myyyyyycket intressant att höra vad af har att säga när dom ringer om 2 veckor.
Idag existerar inga fysiska möten, allt sker med telefon å dator om du inte har väldigt speciella omständigheter.
Får se om dom klassar mig som det eller om jag får klara mig bäst jag kan som jag fått göra innan.
Den som tror att jag ska ligga på soffan å äta praliner i 3 mån tror fetfel....
Det är det värsta jag kan göra, bli inaktiv, då får jag mer ont.
Måste hålla igång med all rörelse, lätt träning mm för att inte stelna till helt.
Så nu har jag tvättat sista 3 fönstren utvändigt, nu är alla rena å blanka på bägge sidor utom köksfönstret invändigt,  det tar jag när jag byter gardiner på ons-tors.
Sen är det bara att damma , svabba toaletter å städa golv så är det klart.
Nu har jag gjort lite varje dag så det känns inte som om jag har storstädat direkt 😄

Lite lunch står närmast, idag lyxade jag till det å köpte sushi i sushibaren på MAXI så det ska bli gott. 
Ca 15.20 får jag dra till stan igen för varmvattenrehab, ska bli skönt att glida ner i 34C vattnet.
Inte lika mysigt att gå upp kan jag säga 😉

HA EN BRA DAG !!!



Kommentarer

Populära inlägg