Bageriet är öppet!!

Onsdag morgon....

Har sovit som en liten gris inatt, så skönt!! Märks att jag inte är van att jobba. Även om det inte var direkt stressigt (2 + 4 matgäster o 2 öv kunder..) så jobbade vi ändå nonstop. Mycket städning när det hanteras livsmedel o sen panerade jag 3 baljor marinerad torsk. Städa av o sen var det att åka hem...

Idag ska vi baka paj tror jag, fylla på lagren inför sommaren. När det är gjort så är det...

Idag måste jag dock åka kl 15, måste till fk, igår hade dom hunnit stänga när jag kom dit. Slut på a-stödsblanketter o det är så inijävulen krångligt att fylla i när man jobbar dessutom :(
Muppmyndighet..... grrr.....

Bakade igår kväll, har ju en blivande 14åring nästa lör, 21a.

Vanlijkrokar, jättegoda o superlätta:

ca 30 st.

2½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
75 gr smör
1 ägg

Mixa samman allt i matberedare, knåda ihop till en deg o låt vila i kylen 1 tim.
Sätt ugnen på 200C, dela degen i 2 delar, dela varje del i ca 15 bitar. Rulla ut ca 8 cm långa längder o forma en som krok på plåten. Pensla med uppvispat ägg o strö på pärlsocker o grädda i ca 8 min.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Påsktårta:
Botten:
200 gr mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Riv mandelmassan, blanda med ägg o kakao. Smörj en springform o häll i smeten o grädda i 175C ca 15-20 min.

Lossa ringen, för över tårtbotten på en tårtfat o diska ringen. När botten svalnat så sätter du tillbaka ringen.

Apelsinmousse:

4 gelatinblad
2 äggulor
1 dl socker
1 brk kesella 10%
1 dl konc apelsinjuice
2½ dl mellangrädde

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 min. Vispa gulor o socker o blanda ner kesellan. Smält gelantinbladen i apelsinjuicen i en liten kastrull o låt svalna en aning. Blanda ner i kesellaröran lite i taget o rör ordentligt. Vispa grädden o blanda ner den. Häll moussen över den kalla botten o låt stelna i kylen några timmar.

Apelsingele:

2 gelatinblad
1 dl konc apelsinjuice
1 dl vatten
2 smk strösocker
2-3 apelsiner el persikor

Blötlägg gelantinbalden i kallt vatten i 5 min. Värm apelsinjuice, vatten o strösocker o smält gelantinet i det.
Filea apelsinerna el skiva persikorna, lägg ut i vackert mönster på den stelnade moussen. Skeda över apelsingelen när den svalnat o påminner om ovispad äggvita i konsistensen. Låt stelna i kylen över natten.

Fågelboet gjorde jag av en bit mandelmassa o en vitlökspress.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det får bli Fisksoppa idag ist för imorrn. Vi hade EN torskfile kvar i fiskdisken igår o en snutt lax så jag köpte det o måste ta hand om det idag. Fick dessutom hem mitt Belgiska våffeljärn igår så jag diskade det o bara MÅSTE pröva det idag :)
Med lite vaniljglass o lönnsirap till dom, mums~~



Finns lite olika recept på Belgiska våfflor både med o utan jäst men dessa har jag hittat på recept.nu:

Antal portioner: 4
2 st ekologiska ägg
125 g smör
2.5 dl mjölk 3 %
2 dl vatten
12 g färsk jäst
0.5 tsk salt
0.75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6.75 dl vetemjöl

Smält smör till gräddning

1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon gula i vitorna).
2. Smält smöret.
3. Tillsätt mjölk och vatten och värm tills vätskan är ljummen, cirka 37 grader.
4. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
5. Tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl, rör till en slät smet.
6. Vispa äggvitorna till mjuka toppar i en ren och torr bunke.
7. Vänd försiktigt ner i smeten och låt vila i cirka 20 minuter.
8. Värm våffeljärnet.
9. Pensla det med smält smör och grädda våfflorna i 3–5 minuter.

Detta är Leila L's recept


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Johan Sörberg's recept:


5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl strösocker
2 st äggulor
4.5 dl mjölk
120 g smält smör
2 st äggvitor

Gör så här

1. Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke.
2. Blanda därefter ihop äggulor, mjölk och det smälta smöret i en annan bunke och rör ner i mjölblandningen under omrörning så att det inte klumpar sig.
3. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner i smeten. Grädda våfflorna i ett våffeljärn och smöra laggen emellanåt.
4. Servera våfflorna med hjortronmylta och vispad grädde.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Det sistnämnda verkar vara enklast, ska bli spännande att prova.
Ikväll ska jag baka Mockarutor/Smedbykakor/Kärleksmums.
Kärt barn har många namn... :)

Pratade med Air Berlin igår kväll av anl att Italienskan vill ha en halv ICA butik dit ner samt ett halvt apotek... 
*suck*, ungar... :)
Jodå, jag fick föra ut livsmedel, det är ju bara  s a s "torra" livsmedel såsom, havregryn, mannagryn, såser på burk osv. Inte kött, frukt el grönsaker som är oskyddade.
MEN det måste packas i resväskan, inte i handbagaget...
Jag behöver inte deklarera det så länge det understiger 30 KILO!!
Å riktigt så mycket ska hon väl inte ha även om listen e lång.. :)
Nähä, dags för frukost o en dusch o sen åka o jobba...

Ha en bra dag!!

Kommentarer

  1. Haha, tack.. -tror jag :D! Btw du är ju bara sååå flitig å jag är avis.. Vill också baka å greja men kan på min höjd tina färdiga bullar i micro ;). Fin dag!! Kram :)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för recept på tårtan, jag såg den på FB och hoppades du skulle lägga ut den :-)

    SvaraRadera
  3. Åhh e du i Italien, så skönt, kommer på momangen, hahahaha.
    Påsktårtan ser verkligen god ut.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  4. Inga dåliga bakverk. Tack för receten.

    Ordet var muppmyndighet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg