Ciao bella !!!

Då var jag åter på öländsk mark....... :)

Haft några härliga dagar i Italien fast vädret kunde varit bättre men tyvärr rår man inte över det.. Å tur är kanske det, snacka om världskrig isf :)

Lämnade ett kyligt o rått Köpenhamn på lör morgonen, sov hela flygresan tills vi tog mark. Berlin tog emot med strålande sol.....
Tillbringade några timmar med att ögonshoppa o ta en macka o dricka i väntan på nästa flyg till Verona. Blev upphämtad av Luca, dels bodde han i Verona o sen skulle hon rida... Hon hade förklarat hur jag var klädd så när jag kom ut i ankomsthallen så klev en man fram till mig..
-Aaahh.... Linn mama????

-Jaja, si si, Linn mama.......:)
-Ajjm såå sårry, my inglish is nått så veeeery godd......

-No problem, it's ok..... :D

-Aaaah, Linn is fantaaaaaaastico........ appsolutely fantaaaaaaastico about wörking......
If there is prååblemm she's  sååå kaalm.... nått get wild and krääääjsig...

Å vilken man, vad vi haft roligt åt honom... Å han bjuder på det... :)

Allt är antingen appselut fantaaaaaastico el Nått sååå fantaaaaaaaastico... :)

Redan ca 100 m innan man kommer fram till egendomen så finns en vägbom, de som jobbar där har fjärrkontroll andra får ringa för att bli insläppta. När man kommer fram till egendomen så är det ca 3m höga järngrindar som oxå styrs med fjärrkontroll inifrån bilen, vill nån annan in får dom ringa på en klocka så öppnas den åt dom. Ca 100 m in på den vägen innan man kommer fram till stallet o där är ännu en vägbom men den kör bara ägarna in.


Klev innanför köksdörren hos ägarna, Linn pekade på väggen o sa -Titta där..
En stor, kanske 42" plattskärm m nio rutor, en för varje kamera så dom har full koll på vad som rör sig o försiggår. Givetvis mot inbrott men oxå så ingen häst skadar sig när dom inte är där el nåt annat händer.

Stallet är av det finare slaget kan jag säga, hästarna bor som shejkar i det. Boxarna är 4.5x4.5m, en mitten gång med boxar på vardera sidan. En yttre länga mot bakgården för hingstarna för att de ska slippa passera med hästarna förbi flera ggr/dag. Mellan varje hingst står en valack för att lugna ner hetsporrarna..
Dessa hingstar....

Stallgången sopas 3-4 ggr/dag allt ska hållas snyggt o fint. De har en skrittmaskin samt ett skrittband för de hästar som inte rids så de får röra på sig iaf. Ser ut som en gigantisk torkvinda som snurrar runt så går hästarna i typ fållor. Var 10-15 min så vänder den håll så de slipper bli yra i mössan...


Här går Rinaldo på skrittbandet, en riktig gosekuse... Kunde han så skulle han hoppa upp o sätta sig i knät på en'... En liten Sockerpärla i hästformat kan man säga....

Men är man Kung i stallet så kan man kosta på sig det... Då kan stå med sitt lugn o mildhet o överblicka de andra när dom småbråkar... :)
Han är värd ett antal nollor... i $$$$$$$$ !!
Höll på å få hicka när hon sa det men man kan inte tänka på det, då skulle man inte våga peta på honom.. :)
Han är svensk m tyskt påbrå faktiskt!!

Lör kväll tillbringades på LeGrandemela, ett shopping o nöjesland, 3 vån högt... MASSOR av affärer, en bowlinghall, matbutik, snabbmat mm. Så vi shoppade lite, åt en kebab som kvällsmat, helt olik våra slabbiga saker.. Ett liv o larm utan dess like o jag var mer död än levande så vi fick skjuts tillbaka å så var det sängen...

Fortsättning följer...

Nu ska jag försöka få i mig lite mat, en tur till affären kanske, sonen kommer imorrn. Han var förkyld o hängig o orkade inte cykla hit ikväll så han kommer fr skolan imorrn ist.

Ska försöka läsa ifatt er andra lite pö om pö men nu måste jag ha mat... Å andra sidan behöver jag inte mat på en månad ef att ha smaskat pizza, pasta o italiensk glass så magen stod i 17 hörn men nåt litet får slinka ner...

HA EN SKÖN KVÄLL !!




Kommentarer

  1. Vad mycket annorlunda och spännande saker du sett ... ser fram emot att läsa om resans fortsättning. Synd att vädret inte var så bra ... men Italien är fint även i regn!
    Ha det gott i kvällen!/Mormor

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem! Oh ändå härligt med italien, väntar med spänning på nästa inlägg.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det där verkade ju jättetrevligt dä!

    SvaraRadera
  4. Oj nu blev jag nyfiken på hans satm. HÄsten alltså. Så kul att läsa om det däringa stallet. 4.5 x 4.5 boxar är inte dumt. Det är ungefär vad fölstona har nu. =)

    SvaraRadera
  5. Så häftigt det låter! Har varit på ett stuteri på Irland en gång och höll på att dåna när jag fick höra vad hästarna kostade...

    SvaraRadera
  6. Vad kul å höra om resan :). (Läsa menar jag..) Åh du är så rar - Roligt att jag kan glädja :D! Hehe ibland tycker jag tom själv att jag är rolig å skrattar nöjt när jag bloggar... Då skakar resten av fam på di smu huvudena ;). Kram!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg