Allhelgonahelgen....





.......... är här....
En dag att tända ljus å minnas de som inte finns kvar hos oss....
Nu kan man ju göra det alla andra dagar oxå men det är ju mer påtagligt denna helgen.
Jag var nere vid A's grav i förra veckan när jag var hemma på ön med en dekoration inför denna helgen.
Idag har jag inte det behovet att åka dit lika ofta men givetvis vid storhelger som denna, jul, påsk, födelsedag (om jag har möjlighet vill säga..) så är det av respekt för det vi hade.
Vi delade ju inte på oss frivilligt s a s.
Sambon pratar just nu med sin mamma, hans pappa gick ju bort för 4.5 år sen så hon är ju änka.
Tyvärr fattar jag inte vad dom säger men det är säkert trevligt :))

Jodå, vi gav oss in till stan i tors förmiddag. 
Parkerade vid station så hon slapp bära på väskan hela tiden.
Gick upp i stan, hämtade våra biljetter till fredagskvällens evenemang. 
Strosade in å ut i affärer, jag köpte ÄNTLIGEN en ny plånbok.
En liten oansenlig affär, man gick ner i en källare typ.
Men herreminjeåda så mycket väskor !!!!!
Jag har aldrig sett så mycket väskor på så liten yta nånsin !!!
Mycket rimligt pris på plånboken å den är jättebra så det var ett bra köp.
Tog en riktigt god fika på Askelyckans kondis, morotskaka.
Å det var den godaste morotskaka jag nånsin ätit !!!

Vi skiljdes åt vid station, hon gick till tåget å jag åkte å jobbade.
Bad henne messa mig när hon var ombord på tåget så jag visste hon kom iväg.
Jodå, det gjorde hon å sen fick jag: 15.15 Jag sitter på bussen å 16.15 Jag är hemma :))
Även om hon-dom är stora så nu är det bra att få meddelande iaf.

Vaknade igår till kyla å snö.....
Bilen var täckt med ett tunt lager snö.
Sen hade vi skitväder heeeeeela dagen...
Snöblasket vräkte ner större delen av dagen.
Slutade ju tidigare för vi skulle ju iväg igår kväll.

Så 19.30 drog han igång i Växjö konserthus, "Kingen".
Han heter egt Torgny Karlsson å kommer från trakten runt Sveg.
Såg ju hans show "När rocken kom till Sveg" för 2 år sen å den var ju så suveränt bra !!!!
Å 1a timmen igår var lika bra men tyvärr var 2a delen inte lika bra i mitt tycke.
Han hade ju ett annat band denna gången, "Beat us" , dom brukar spela med Robert Wells i vanliga fall.
Suveränt duktiga musiker å jag förstod att dom är ju mer ett 60 talsband a la Beatles å dyl.
Så showen var ju lika mycket deras, dom tog ju över 2a halvlek, mycket skramlig 60 talsmusik å det går inte hem i mina öron.

Men 1a timmen var så bra !!!
Många av de artister som presenterades har jag ju sett live, Little Richard (blev kysst på hand av honom på en konsert hemma i ruinen en gg) Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, Carl Perkins, Fats Domino.
När Katrina (orkanen) drog fram över Mexikanska Gulfen å New Orleans så var Fats Domino rapporterad saknad under ett par veckor så dom befarade att han hade omkommit
Men se på tusan, efter ett par veckor kom han flytandes på en flotte så han blev räddad av en helikopter.
Idag ligger ju de herrarna på en ålder av 88-90 år :))

Så kvällen var sen innan det var slut, bytte några ord med Torgny innan vi åkte hem.
Han har ju skrivit så otroligt mycket musik, bl a låten Mary-Ann...
En låt som gjort stor succe i dansbandsvärlden, finns nog inte ett enda dansband som INTE spelar den.
Jag frågade honom om han trodde att det skulle bli en sån dansbandshit å han bara skakade på huvudet..
Helt ofattbart, i Norge är det en supermegahit.
Ett norskt dansband hade gjort en version å norrmännen blev helt galna !!! 
Sen spelade LS in den å sen rullade det på.
Vet inte riktigt vilken version som är bäst, engelsk el svensk men LS å Streaplers gör den allra bäst även om PH ligger högt där oxå :))

Första gg jag hörde "Kingen" live var en kväll på Larmtorget för x antal år sen.
Han är ju så rasande flyhänt på pianot så det är sanslöst !!! 
Å jag är ju svag för pumpande pianorock'n'roll å boogie-woogie.... :))
Så det blev en kväll där minnena gick 30 år tillbaka, när livet kretsade runt bilar å rock'n'roll.
Ack vad jag saknar den tiden ibland...
Men jag bor på heeeeeelt fel plats i Sverige för det, ant södra Skåne-Blekinge el Västergötland-Dalarna-Härjedalen.
Inte sö.Småland å Öland :( 
Är så otroligt lätt att både bugga å foxa till gamla rocklåtar å ballader från den tiden.





Idag är det enda dagen ledigt, nu väntar 7 dagars jobb nonstop.
Ska försöka fixa en skaldjurspasta till morgondagens matlåda.
Plockade upp musslor, havskräfta å räkor ur frysen
Idag blir det hasselbackspotatis, kotlett, svampsås, sallad å Tiramisu till efterrätt. 
Lite extra får det bli när det är helgdag......

Lite mer pyssel får det bli här hemma, som skrivet, enda lediga dagen till nästa söndag.
Det är mycket som ska hinnas med en ledig dag.
Pyssla hemma, laga mat, kanske baka lite, vara social med sambon å sen vila dessutom.
På sådär en 18 tim....

HA EN SKÖN HELG !!!









Kommentarer

Populära inlägg