Mors Dag....


Det har blivit söndag å det är Mors dag..... 💖
Vi firade ju Mors Dag förra söndagen när vi var hemma så det är ju avklarat för min del men iaf...
Ingen blomma är väl så förknippad med Mors dag som just liljekonvaljer.
En bedårande liten blomma med en fantastisk doft men jag blir tyvärr jättejättesjuk av den så den får stå i det fria för mig.
När jag kom från jobbet igår så möttes jag av en bukett rosor bara för att jag är mamma 💗
Trots att jag inte är mamma till hans barn så hade han köpt blommor till mig till Mors dag ändå 😍
Han är för rar min käre sambo..... 😘
Mors dag infördes i Sverige 1919 å kommer som så många andra traditioner från USA:





Mors dag – ett kärt tillfälle att gratta alla mammor. Men när dagen infördes i Sverige för 99 år sedan så handlade det främst om att hylla ett kvinnoideal som troligtvis få av landets kvinnor hade uppskattat i dag.
Mycket har hänt – för mödrar och andra kvinnor– sedan dess.
Idén att fira Mors dag har sitt ursprung i USA och introducerades av amerikanskan Anna Jarvis, som ville hedra sin bortgångna mor och alla andra mödrar. I Sverige infördes dagen på initiativ av författaren Cecilia Bååth-Holmberg år 1919, med syfte att hylla hemmafrun i en ny modern tid som grundades på kärnfamiljen. Mor skulle enligt instruktionen firas med rara barn, blomsterkvast och ledighet från hushållsarbete – en uppgift som hon alla andra dagar förväntades ta sig an till hundra procent.
Anna Jarvis, upphovskvinna till Mors dag.
Anna Jarvis, upphovskvinna till Mors dag.

Fakta

Så skulle mor firas 1920

Så här såg det ut i det häfte med instruktioner om hur Mors dag skulle firas som gavs ut 1920:

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar.
6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahållas för mors dag.
Källa: Nordiska Museet

Den kvinna som hyllades levde således sitt liv i hemmet och tog främst hand om barn och man. Så här såg hennes tillvaro ut i Sverige år 1919:

Gift blev omyndig

När Mors Dag infördes var gifta kvinnor i Sverige inte myndiga. Alla ogifta kvinnor blev myndiga vid 21, men den som gifte sig fick inte bara en äkta make utan även en förmyndare.
En förändring kom till stånd först 1921, då alla kvinnor blev myndiga vid 21 års ålder – oavsett civilstatus.

En mor utan röst

Den lyckliga varma husmodern må ha trivts i sitt hem, men utanför väggarna hade hon inte mycket att säga till om innan år 1919. Samma år gick nämligen förslaget om kvinnlig rösträtt igenom i kammaren.

Det dröjde dock ytterligare två år innan det faktiskt hölls ett val där landets kvinnor kunde använda sin likvärdiga rösträtt för första gången.

Karriär och arbetsliv

Nej, här fanns inte lika mycket att välja på för dåtidens kvinnor som i dag. Hemmet var den plats som ansågs lämpligast, och i de fall som kvinnan inte gifte sig och fick barn – eller råkade vara lantbrukarhustru – så var alternativen tämligen begränsade jämfört med de möjligheter som män åtnjöt.
Exempelvis vissa pedagogiska samt omvårdande arbeten, och den växande industrialiseringen liksom företagande erbjöd kvinnor möjlighet till egen försörjning. Men – mellan världskrig ett och två diskuterades faktiskt huruvida gifta kvinnor skulle förbjudas att yrkesarbeta överhuvudtaget.

Rättigheter växer fram

Men så, vid 1925 utökades kvinnors möjligheter att få statliga tjänster. Först 1939 förbjöds arbetsgivare att avskeda kvinnor som gifte sig eller skaffade barn, ett otyg som dittills hade förekommit på arbetsmarknaden.
Värt att nämna i sammanhanget är utbildning: Först 1927 fick kvinnor rätt att gå på statligt läroverk – det vill säga gymnasium. Innan dess var de hänvisade till särskilda flickskolor.

Och nu då?

Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Men än består skillnader mellan kvinnor och män, exempelvis när det kommer till lön och högre förvärvsmöjligheter:
Enligt Medlingsinstitutet, som är ansvarig myndighet för den officiella lönestatistiken, så var den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män 12 procent år 2016. Om hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,5 procent.

Tja... man kan väl vara tacksam att tiderna förändras........

Sen i onsdags kväll när jag skrev sist så har jag i stort sett bara jobbat.
Jag plockade sista stygnen på magen i tors förmiddag med viss hjälp av sambon.
Svårt att fånga upp stygnet å klippa själv men nu är dom borta, lite torrt fnas bara men det släpper väl med tiden.

Haft 3 rätt intensiva dagar på jobbet så det är skönt att vara ledig idag.
Sambon jobbade oxå igår, han kom hem 2 min före mig igår så det var bra tajming.
Mot bättre vetande så satte jag mig i soffan för att läsa tidningen när jag plockat upp å in allt jag hade med hem å sen kom jag inte upp ur den på väldigt länge....
Jag var så grymt trött i mina ben å rygg å så blev det en powernap oxå så det blev sen middag, väldigt sen t o m för att vara oss.

Hittade en ny creme fraiche med vitlök-parmesan när jag handlade så jag testade den igår.
Hade absolut inget recept men jag skar ner kycklinglårfilé till mindre bitar, kryddade å stekte så de fick färg å sen blandade ner creme fraichen.
Pasta, sallad å ett glas rött till, var så suveränt gott !!!
Ska testa å göra med scampi nästa gång, blir nog smarrigt värre.

Det har regnat, tack å lov...... 💧
Regnade lite lätt av å till igår men inatt har det regnat mer.
Imorse kom en rejäl skur precis när jag klivit upp så allt damm har sköljts bort.
Jag önskade ett rejält regn i helgen å det fick jag, bilen var nå så grymt dammig å pollengrisig å jag tycker det är sååååå tråkigt att tvätta bilen men nu är det avsköljd rent naturligt.
En maskin tvätt har jag kört men den får hänga inne, vår granne har kört ut skit å jag föredrar ren tvättdoft än skitdoft i kläderna.

Idag hålls minnesgudstjänst för Lill-Babs, på Mors dag av alla dagar....
Det blev exakt som jag skrev när hon gått bort, en minnesgudtjänst i Stockholm å sen jordfästas hemma i Järvsö.
Tänkte se det på tv ikväll, är det nån artist som ska ha en offentlig minnesgudtjänst så är det väl hon.
Jag var inget större fan av henne på så sätt men en imponerande karriär under ofattbara 60 år å lite till.

Min Mors dag firas med sambon, det blir grillad fisk med ugnsrostad färskpotatis till middag.
Ska strax gå å baka en vit "kladdkaka" med jordgubbar som ska bli efterrätt.
Köpte belgiska "gubbar" igår, fanns svenska men jag ger inte det dubbla priset för dom, det får vänta.
Men jag får väl börja med att rensa dom.......

HA EN FIN
MORS DAG..





Kommentarer

Populära inlägg