Sommaren....





........ har kommit på besök.... 😊
Ett sånt va-va-woooom väder det har varit idag !!!!
+23 i öster under eftermiddagen, så varmt var det fre-lör när vi var i Spanien 1a veckan i mars.
Fast där blåste det ju utav jävulens alltså, idag drog det lite lätt från sjön till att börja med, sen blev det precis lugnt.
Har legat å solat från kl 11 å sen var jag ute hela eftermiddagen.
Låg väl i solsängen till 13.30, fixade lite lunchmacka, sambon åkte till jobbet.
Jag satt ute en stund till å sen gick jag iväg på en promenad.
Jag gick genom skogen ut till vägen som går mellan Hovmantorp å Ingelstad, vände å gick tillbaka.

När jag passerat bondgården på andra sidan vägen så går man genom en liten skogsdunge på bägge sidor innan man kommer ut där det är öppen åker.
Insåg jag inte behövde linnet på mig så jag drog av det å gick i bikinibh'n när jag var utom synhåll 😄
Ute på den stoooora åkern stod inte mindre än TRE tranor å pickade i jorden.
Det är inte sådär jätteofta man får se tranor på så nära håll, det är en majestätisk fågel med ett speciellt läte.
Men dom lyfte å flaxade iväg till skuggsidan av åkern å fortsatte picka i sig smaskiga maskar å utsäde antar jag.

Vid sidan av åkern går ett gäng kräk (kor), jösses vilket slappt liv dom har 😃
Ligga å sola sig i gräset, vifta lite på svansen, käka lite gräs, bajsa å kissa där man står... 😄
Men det är en fröjd att se så välmående djur, lagom hull, rena å fina, pälsen blänkte nästan på dom.
Kunde nästan tro att dom var skådisar i Bregottreklamen  😄
Mina föräldrar hade flera vänner som var bönder å ibland var vi hos bara ändå el om pappa hjälpte nån med nåt.

Så jag har vistats mycket på bonnvischan även om jag är uppvuxen i staaaaaaan.... 😊 
Å jag hade många vänner i tonåren som var bönder  el jobbade på lantbruk så jag är väl hemma där.
Trodde väl jag gått ca 4 kilometer på en timme men det var 5 km å tiden 1.19....ooops...
Jag var rätt trött när jag kom tillbaka, inte i benen men allmänt så det var kanske lite för långt men så är det.
Har en spänning under hö revbensbåge, sitter väl en gasbubbla kvar där som ännu inte absorberats av kroppen.
Jag tänkte att jag kanske kunde få den att flytta på sig el åtminstone bli mindre av lite motion.
Av tiden att döma förstår ni att det gick inte fort men det var skönt i solen å jag gick i lagom takt för mig nu.

Väl hemma så satt jag å svalnade lite i soffan å sen in i duschen.
Men ett av plåsterbandagen hade släppt lite å när jag duschade så blev det ju vattenfyllt.
Rådfrågade en distriktssköterska jag har på fb men hon sa jag skulle ta av det, sätta torr kompress med kirurgtejp som skydd.
Hade ändå tänkt ringa vc imorrn för en tid till en distriktssköterska så dom får titta på det.
Gillar inte att "pilla" med sånt själv...

Satte in en Lufsa i ugnen innan jag gick i duschen så den var nästan klar när jag var klar.
Såååå makalöst gott det var, fick perfekt konsistens på den !!!
Å lite vaniljkvarg med töade jordgubbar till efterrätt, helt perfekt en sommardag som denna.
Men jag är helt villervallig om dagarna...
Det var helgdag i början på veckan, redan tis när vi kom hem, då trodde jag det var söndag...
Sambon har varit ledig å åkt till jobbet idag så jag vill ha det till måndag idag fast det är söndag...
Å nu blir det mer helgdagar till veckan som kommer å ännu snurrigare tillvaro.....suck...

Längtar tills jag får mina nya "ögon", bågarna är riktigt snygga.
Drar åt nåt mellan koppar å roséguld i färgen med lite vinrött på skalmarna.
Å så kan jag läsa betydligt bättre med dom (får jag hoppas iaf, att allt är rätt gjort..)
Men det var heldag nu i veckan å helgdag nästa vecka så det är väl för mycket att hoppas på men man kan ju alltid önska...
Nu får det bli lite tv å sen sängen.....




HA EN BRA KVÄLL !!!


Kommentarer

Populära inlägg