Sköna Maj....




VÄLKOMMEN......
Ja, nu har Maj månad gjort sitt intåg, en av årets mest hektiska månader.
Sååå mycket som ska hinnas med för många med konfirmationer, kanske bröllop, studenter å annat festligt.
I år har jag ingen student men nästa år är det dags för sonen, den yngsta i skaran att ta studenten.
Men riktigt så långt orkar jag inte fundera nu..... 😄

Har haft 3 dygn hemma i Byhåla......
Började med att åka direkt till mina föräldrar så fick vi lite middag där när vi kom vid 18 tiden på lördagen.
Hem å dra fram dammsugaren så jag fick bort det värsta på golven.
Jag var rejält trött så nåt mer hände inte den kvällen utöver lite tv.

Söndag morgon så drog vi till affären, sen tog vi upp balkongmattan å la på den.
Det är ju en del pyssel, man får ju sopa av innan man lägger på den, dammsuga mattan när den väl ligger på.
Tvättade av balkongmöblerna så när det var gjort så smakade frukosten på balkongen gudomligt .
Det var soligt å varmt, så gott att sitta där..... 😊
Bakade hennes tårta, en Pinocchiotårta med vaniljkräm med lite grädde å spanska jordgubbar.
Makalöst så goda dom var, nästan som öländska  😉

Födelsedagsfikat avlöpte i sin enkelhet så nu är den nyblivna 20 åringen firad.
Vi hade sällskap av  lill-loppan heeeeeeela kvällen så det var trevligt 😍
Men på måndagsmorgonen så drog jag igång städningen.
4 timmar tung grovstädning så jag brände nog en del kalorier.
Det blir dammigt å sopigt trots att ingen knappt är där , sonen springer lite in å ut å är väl inte sådär supernoga hur det är....
Hans uppfattning om ordning å reda skiljer sig väl en del från min...... 😗
Men nu är det gjort, det mesta är rent å fräscht, så nästa gång vi åker hem så blir det lättare.

Tog en tur på stan, mycket fint i affärerna men vädret var ju rätt kylslaget å rätt blåsigt så så mycket folk var det inte.
Hann precis innanför dörren hos min föräldrar innan regnet vräkte ner.
Vi mötte upp våra am.grannar å ungarna på pappa Blå, åt god middag tillsammans.
Fullknökat med folk så det var tur vi hade bokat bord.

Sen var då tanken att vi skulle gå till slottet å fira Valborg, dom skulle få fira en svensk Valborg för 1a gången.
Men det var lite tidigt att gå så vi satt i deras lägenhet en stund.
Det blev mörkare å mörkare på himlen........
Sen hörde vi ett svagt muller på avstånd, åska....
Det ökade i styrka å regent kom....
Det fullkomligt vräkte ner regn, jag fick springa med paraply tvärs över gården till min lägenhet för att hämta sista biten tårta vi skulle ha till dessert.
En tjusig syn..... paraply i ena handen å en tallrik med tårta i andra handen å halv storm...... 😄
Så det blev inget firande på slottet, hon var så besviken den am.frun att missa det men inget att göra åt.
Jag har då aldrig i hela mitt liv varit med om ett åskväder Valborgsmässoafton..
Det har varit inställt pga för kallt-blött, för torrt men aldrig för åska...
Herrejävlar vad blixtarna flashade över hustaken.....
Så det blev ett hejdundrande avslut på april månad ⛈

Men imorse var det åter fint väder...
Tog en promenad ner till hamnen å 1a maj firandet.
Det var inte direkt nån större folksamling men det var lite folk iaf.
Vidare till mina föräldrar en stund å sen skulle vi bara säja hej då till amerikanarna.
Då hade dom dukat upp en brunchbuffé så vi fick lunch innan vi åkte.
Trodde det skulle vara intensiv trafik på ön mot Kalmar men inget mer än en vanlig söndag.
Stannade till på Dollarstore i Nybro för 1a gången, jösses vad med prylar där 😄

Väl hemma så blev det att ta hand om tvätt å post.
Kvällen har avlöpt med lite av varje, nu har jag duschat efter instruktionerna, gjort en s k dubbeldusch.
Ska göra en ytterligare imorrn bitti innan vi åker in.
Jag ska vara på sjukhuset kl 11 imorrn, får inte äta efter midnatt.
Jag måste dricka söt, klar dryck fram till kl 9, då ska jag ta 4 alvedon sen får jag inte dricka mer.
Så får jag se om jag kommer hem imorrn kväll el om jag blir kvar över natten.
Det blir lite tufft ett par dagar men sen hoppas jag att jag mår bättre än innan, slippa allt jag känt av.


Klinta, 4 km norr Borgholm i lör kväll...








HA EN BRA KVÄLL !!!



 
 


 

Kommentarer

Populära inlägg