Det.....



........ börjar dra ihop sig.....
Midsommarafton är bara ett drygt dygn bort...
När jag jobbat klart imorrn så bär det hem till ön för att fira lite med närmaste familjen, så mycket större blir det inte.
Lill-loppan ska väl vara hemma men sonen ska till Böda Sand på midsommarafton å Lammet & Grisen på midsommardagen så jag får vara tacksam om jag ser honom öht.
Syrran + gubbe kommer, min moster, kusinens familj brukar dyka upp å kanske mina am.grannar.

Det var skillnad i mitten på 80 talet, 1985 var vi 45 pers hemma hos mina föräldrar.
NIO tält i trädgården, en folkbuss som fungerade som bostad, folk i verandan å på mitt rum som låg kors å tvärs å sov.
Bara man hade tak över huvudet så var man glad.
Var alltid så tacksam att kunna gå hem å lägga mig i en varm, torr säng istället för ett kallt å fuktigt tält nere på Kapelludden.
Kunna dra av sig de blöta kläderna när det regnat å torka dom istället för att ligga fuktiga i ett tält.

När jag jobbade på macken för 15 år sen var det ett inferno utan dess like, vi låg mitt i campingmeckat.
Då började folk trilla in redan på tisdagen för på Grönhag å Gröndal så var det inte bokning utan först till kvarn som gällde.
Så sinnessjukt med folk att det inte går att föreställa sig.....
Å ena sidan sjukt galet att jobba i den surrande bålgetingkupan, å andra sidan sjukt häftigt med så mycket folk på så liten plats.
Visst var det våldsamma bilder i tidningarna men ofta verkade det värre än det var.
Får nån ett skärsår i huvudet så blöder det kopiöst även om det inte är så stort sår så visst la tidningen upp skräckbilder.

Jag var aldrig någonsin utsatt varken för hot el övergrepp på nåt vis, nån morrade väl lite om man ryade åt dom att skärpa sig el dyl.
Aldrig nå tjafs om nån inte hade pengar, nån kompis ställde alltid upp el så skippade dom det.
Köer ner till bortre väggen genom hela butiken men man kan bara ta en i taget......
2009 slutade jag i mars å jobbade således inte den midsommaren som blev blev mycket tragisk i Köpingsvik.
En ung man från Linköping knivskars till döds på en mörk plats av gångvägen nere vid stranden å efter det mordet så sa det "poff" så gick luften ur Köpingsvik.

Idag är det en bråkdel av vad det var då, macken är stängd å där är en outletbutik som på så många andra platser.
Midsommarafton i Borgholm är knappt en käft ute efter kl 19, en å annan som flanerar men det är en milsvid skillnad från 80 talet.
Då var Storgatan en böljande massa som svängde fram å tillbaka när man tittade på det ovanifrån.
Midsommardagen däremot är ju den stora shopping å restaurangdagen i dessa dagar.
Då ska alla in till stan för att äta å shoppa å kvällen är oxå mer livfull.

Vädret verkar bli en repris av 2014 för fy faan så kallt det var, jag cyklade hem redan vid 21 tiden.
Så isande, isandes kallt det var.........
Vårt stora firande är på Midsommardagen, då grillar vi men 2014 stod 5 cm vatten i grillarna så det fick bli stekpannan istället det året.
2015 firade jag med sambon 1a gången, vi satt ute med nöd å näppe men 2016 var ju ett alldeles makalöst väder 🌞🌞🌞
Det är inte ofta vi kunnat sitta ute, antingen har det regnat el så har det blåst så kopiöst att man behövt spika fast både papperstallriken, sillen å det grillade köttet för att det skulle legat kvar.

Efter jobbet ikväll har jag duschat, funderade på att sätta i spolar i håret å sova med det men jag går upp lite tidigare imorrn bitti å fixar håret då.
Jag sover tillräckligt illa ändå utan den störningen.
Har packat lite kläder, shorts, linne, 2 klänningar å jeans men tvivlar på att bära nå annat än jeans.
Men man kan inte göra mycket åt det, är tacksam för mina föräldrars stora glasveranda när vädret tjurar för oss.
Vi sitter nästan ute fast vi sitter inne 😄

 Får önska er en fantastisk Midsommar med solsken, blommor i håret, sill å potatis, jordgubbstårta, jordgubbar å glass, Midsommarstång, 7 sorters blommor under huvudkudden, kvällsbad å kärlek... 💖

HA EN FIN MIDSOMMAR !!!

Kommentarer

Populära inlägg