Mamma Mia.......





....... en sån värme det blivit !!!!
Man blir lite matt innan man vänjer sig igen men man får ta det lugnt å dricka mycket så reder sig nog.
Å lugnt hade jag på jobbet igår, mellan 15.30-18 hade jag nog 5 kunder......
Har aldrig sett så lite bilar på Maxi parkering som igår eftermiddag när fotbollen gick på tv.

Imorse blev jag väckt 3.30 av en äcklig liten terrorist...
I 3½tim terroriserade den mig innan jag fick död på fanskapet......
Så jag är rätt mör nu, även om jag somnade om nån stund så är jag trött, får bli sängen rätt tidigt ikväll.
Betalade mina räkningar imorse, väntade in ett telesamtal från sjukhuset.
När jag fått det så drog jag ut på en dryg timme pw-löpning.
Såå ljuvligt skönt i skogen, ute på landsvägen i solen å längs sjön.
Pepparpepparpeppartaiträ så är min fot rätt bra nu, jag får passa på när den tillåter sån träning.
Det var gott med frukost på altanen när jag kom hem.

Satte mig på altanen mellan 11-12 men sen gick det inte, det blev för varmt.
Gick in, fixade i ordning till jobbet å drog iväg.
Hade planerat en liten shoppingtur innan jobbet å så blev det oxå.
Har inhandlat osynliga trosor, såna man kan ha under klänning-kjol utan att kläderna hakar upp sig som på bomullstrosor å när det är för varmt för riktiga hållainkärringfläskettrosor.

Fick en positiv chock i kassan, jag hade räknat med 240 spänn för 3 par men då var det 3 för 2 så jag kom undan med 160 kr !!
Inte illa men tydligen har Kapp-Ahl det hela tiden på underkläder men jag är inte där så ofta men det var ju roligt.

Roligt å roligt....
På lördag drar Dansbandsveckan på Lundegård igång.
Imorrn spelar Blender på Logen i Kalmar å på Lundegård på sön kväll men tyvärr får vi avstå.
Dom har även en releasefest  för nya skivan "Gambla litegrann" på sön eftermiddagen.
Dom är lätt Sveriges bästa dansband nu.......... 😃
Det börjar kl 20 imorrn å jag slutar 19.15 så det skiter sig rejält att ta sig till Kalmar på den tiden.
På Lundegård är det publikrekord på publikrekord när dom spelar, brukar ligga strax under 2000 pers !!
Visst kan jag ta ledigt från kl 14 men det kostar för mycket för mig i förlorad inkomst så jag får avstå så länge jag har underhållet till sonen.
Å denna lönen blev skral med 2 veckor sjuklön sen operationen i maj.

På lör så spelar Casanovas i Kärrasand men jag tror knappast vi åker men nästa helg ska vi dit.
Black Jack spelar, är nog 2 år sen jag dansade till dom sist.

Så man kan ju roa sig med att baka...
Bakade ju innan midsommar jag lovade lägga ut recept men det blev inte innan så det får bli nu.
Ska botanisera en stund bland mina recept, se om man hittar nåt gott att laga el baka.

Rabarberpaj med cocostäcke


3-4 stjälkar rabarber
(jag blandade rabarber å jordgubbar..)
½ dl socker
(jag tog råsocker, smakar lite mer då..)
1-2 msk potatismjöl beroende på hur blöt frukten är

Skär rabarbern i bitar å häll i smord fomr.
Strö över sockret å potatismjöl å blanda runt.

100 gr smör smältes
1½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl cocos
½ dl socker
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Blanda alla torra ingredienser å häll över det smälta smöret.
Blanda samman till en smulig massa å fördela över rabarbern .
Grädda i 200C ca 30 min.
Servera med vaniljglass el vaniljsås.
Denna smuldeg kan man använda till flera olika bär, blåbär är supergott !!

Rabarbermuffins med vit choklad



150 gr rabarber
3 msk socker
2 tsk kanel
(det skippade jag..)

100 gr rumsvarmt smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 gr vit choklad

Skär rabarbern i tunna skivor, dela dom om dom är stora.
Blanda med socker å kanel.

Rör smör å socker-vaniljocker mjukt.
Tillsätt äggen ett i taget å rör kraftigt mellan varje
Tillsätt mjölk
Blanda mjöl å bakpulver å blanda ner i smeten.
Hacka chokladen å rör ner den med rabarberbitarna.
Fyll muffinsformar av amerikansk typ till 3/4 å grädda i 200C ca 12-15 min.
Pudra över florsocker vid servering.

HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg