Sveriges Nationaldag...


Ja, idag är det Sveriges Nationaldag.
Som bekant så blev Gustav Vasa Sveriges 1a kung 6e juni 1523.
Sverige bröt Kalmarunionen å blev ett enat land.
Regeringsformen sattes denna dag 1803 å gällde fram till 1974.

Tyvärr firas det inte så mycket, skulle önska parader, fest å glädje.
I bästa fall är det stela tal, ännu stelare utdelningar, lite försiktigt applåderande å sen går man hem.
Lagom tråkigt svenskt.......

Men jag är tacksam att vara född å uppvuxen i Old Svea rike...
Tacksam att vara född i detta landet , slippa krig å annat elände.
Frihet att klä sig hur man vill, tycka vad man vill, leva som man vill...
Visst finns det saker som skulle bli bättre men vi är otroligt priviligerade som bor här.

Allemansrätten, att ha frihet att vistats i skog å mark, kunna njuta av det är ganska unikt för Sverige.
Vi har fria badstränder som är rena å fina, i många andra länder får man betala el vara tvungen att tillhöra ett visst område för att få vistas där.
Vi har tillgång till Lapplands fjäll, Hälsinglands skogar,  Dalarnas trolska natur, Stockholms glittrande skärgård, Smålands lingonskogar å insjöar, Göteborgs klippor, Ölands karga kalkstensklippor å Skånes slätter, det är fantastiskt !!!
Tyvärr verkar många svenskars mentalitet gå helt överstyr, en mycket tråkig utveckling.
Jag saknar det gamla Sverige där folk hade respekt för varann, tog eget ansvar å inte skyllde på alla andra el förväntar sig att andra ska fixa allt..

 Sambon var hemma redan innan kl var 10 igår kväll.
Tyvärr var han i rätt avslaget skick, hostade som ett tröskverk, hade petat i sig alvedon under dagen.
Men vi drack vår goda champagne å åt chokladdoppade jordgubbar, kollade lite på film å sen blev det sängen.
Jag har sovit uruselt inatt, gått som en zombie idag å han var hängig men vi åkte in till Biltema , det är alltid Biltemadag där denna dagen.
Mulet, lite kylslaget å friska vindar idag, det är man inte van vid men nu har solen kommit hyfsat iaf.
Det är mest hottade standardbilar, en å annan fin jänkebil fanns det.
Klubben Jivers vi tillhör har alltid uppvisning så det var nog mesta anledningen att vi åkte in.

Tog en fika på  CG innan vi åkte hem, han tog Alvedon å har lagt sig, hoppas han vaknar lite piggare.
Ont i huvudet, ont i kroppen å hostar, han-vi har klarat oss hela vintern från infektioner men nån gång ska man väl få det.
Jag hoppas jag klarar mig iaf, jag har varken tid el råd att vara sjuk nu...

Så det blir ingen dans i Gemla ikväll för oss, Sannex spelar.
Vi ska äta 3 rätters middag, fira våra 3 år som sambo å Sveriges Nationaldag.
Förrätt: Varmrökt laxröra på en bit valnötsbröd.
Huvudrätt: Grillad rödingfilé med färskpotatis, kall pepparrotssås, grillad sparris.
Dessert: Glass å jordgubbar.
Väldigt svensk middag 😊

Vill avsluta med Alf Robertsson fina "Mitt land......"

Mitt land

Jag är en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon,
och jag är en kyrkbåt vid Siljans strand.
Jag är figuren Rosenbom i flottans Karlskrona,
och jag är Bohusläns karga stenar och sand.

Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten,
och jag är busstationen på torget i Söderhamn.
Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten,
och jag är alla blommorna i Roslagens famn.

Jag är Vingas salta friska västvind,
och jag är Hälsinglands trollska susande skog.
Jag är sommarhagens svängande trägrind,
och jag är bordet på en gammal söderkrog.

Jag är Djurgården och Brynäs på Hovet,
och jag är Thore Skogman i Malmö Folkets Park.


Jag är en badande unge på sommarlovet,
och jag är Smålands skogbevuxna mark.

Jag är eftermiddans Aftonblad och Expressen,
och kvällens Aktuellt i TV1.
Jag är den väldiga PUB- och NK-stressen,
och jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin har sett.

Jag är midsommarstången på den gröna ängen,
och jag är adventsstjärnans blekröda ljus.
Jag är Lucian med kronan och kaffe på sängen,
och jag är lördagskvällsdansen i Åmåls Folkets Hus.

Jag är midnattssolens mäktiga sken,
och jag är ett paket ifrån Ellos i Borås.
Jag är violen från bokhandeln i Flen,
och jag är stämpeluret hos Asea i Västerås.

Jag är Povel Ramel och jag är Evert Taube,
och jag är Pettersson Berger i treans kanal.
Jag är kostym från KappAhl i en garderob,
och jag är Carl XVl Gustaf i Vita Havets sal.

Jag älskar mitt land och människorna som bor här,
även om jag naturligtvis ifrågasätter ett och annat av sådant som händer omkring mig.

Men kärleken och känslan för det land där jag är född och där jag lever,
den kan ingen ta ifrån mig.

För dom milsvida skogarna och alla älvarna och sjöarna och människorna, dom är en del av mig själv,
och människorna som bor här, dom tror jag på i en värld som ibland inte riktigt vet vad den vill.

Men jag är glad över att jag får leva och att jag får bo i Sverige.
Grattis Sverige
!!

HA EN FIN
NATIONALDAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg