Tisdag kväll......

...... har det blivit.
4 dagar kvar av juni så har exakt halva året gått.

Igår morse hade jag inte så bråttom upp ur sängen, jag är ju ledig måndagar.
Skönt att bara ligga å njuta av att slippa gå upp, å andra sidan får jag masa mig upp på lör morgon när andra är lediga men så är det.
Åt frukost på altanen, det var så varmt å skönt, äntligen har värmen kommit tillbaka !!!
Drog in till stan, handlade först å sen till optikern för att hämta ut nya provlinser.
2 olika par fick jag å innan vi rett ut vilka som är vad å jag hade fått skriva en fusklapp annars kommer jag blanda ihop dom.

Väl hemma så satte jag mig på altanen en timme i solen, sen drog jag ut på en powerwalk.
Det var ljuvligt varmt å skönt om än inte så soligt.
Hann duscha precis tills sambon kom hem från jobbet så det var bra tajming.

Lagade en köttfärsröra med tillskott av kabanoss å kidneybönor, så supergod blev den.
Perfekt när man har lite trötta grönsaker i kylen, i detta fallet miniplommontomater å paprika.
Sambon köpte big pack paprika, röda å gröna, som blivit liggande å det är perfekt till sånt.
Man tar tillvara på det trots att det inte är superfräscht å i en röra så märks det inte.
Till det tog jag en bit rostat bröd med phillyost, man kan ta ris till men jag tycker det blir för mycket till kvällsmat å lunchlåda.
Tar 20 min att laga det.


400 gr blandfärs
100 gr valfri kryddkorv
1 röd chili, finhackad
2 gula lökar
1 frp kidneybönor
1 frp kross tomat, gärna smaksatt
1 röd paprika
1 grön paprika
Men egt kan man slänga i vad som helst.....
Smaksätt med 
salt-sv.peppar-vitlök-paprikapulver-chili-oregano el vad man vill.


Strimla löken i lite grövre bitar.
Skölj av kidneybönorna, de är av naturen lite slemmiga
(ett enzym som gör det..)
Strimla paprikorna.
Skär korven i halvmånar. 
Kärna ur chilin å finhacka.
Fräs löken en stund i smör, tillsätt köttfärsen å smula sönder den.
Tillsätt resten å fräs en stund.
Rör ner tomatkross å smaksätt med önskad krydda.

Idag har jag bunkrat blandfärs, äntligen blev det extrapris.
Så jag paketerade allt efter jobbet, sen däckade jag i soffan.
Inte för att det var jobbigt att packa det utan brist på sömn sista nätterna.
Så jag sov nog sådär 40-45 min, vaknade lagom till han kom hem från jobbet.
Slöade i soffan lite för länge men till slut så sparkade vi oss upp å gav oss ut å cykla.

Blev dock liiiite längre än jag trodde, drygt 2 mil så klockan blev mycket innan vi kom hem å fick middag.
Idag var jag riktigt sugen på fisk, konstigt va??  😄
Men det var längesen vi hade riktig fisk å inte bara sill så det blev lax.
Hittade ett recept på Jennys matblogg, Kryddig lax med nudelwok,  men som alltid så måste jag peta i receptet så det här är min variant å jädrariminlåda så gott det blev !!!!
Ännu ett 20 min recept 😊

Sweet chililax med asiatisk wok


4 bitar lax
Sweet chilisås
Citronpeppar

4 prt nudlar
Koka enl förpackning.

2 msk rapsolja
1 burk med minimajs
1 röd paprika
1 grön paprika
(där förbrukades fler trötta paprikor..)
2 rödlök
(jag tog ½ rödlök som var lite "trött" å 1 gul lök)
1 ½ dl cashewnötter
1 dl teriyakisås

Sätt ugnen på 200C.
Pensla laxen med sweet chilisås å krydda med citronpeppar.
Sätt in i ugnen ca 15-18 min.
Under tiden gör man woken å nudlarna.

Strimla paprikorna å löken, skär minimajs i mindre bitar.
Fräs i rapsolja men inte för länge, grönsakerna ska ha kvar krispighet.
Vänd ner teriyakisåsen å nötterna, servera med nudlarna å toppa med laxen.
Det var riktigt supergott !!!!

Det är samma här, man kan använda grönsaker som är lite trött å rynkiga, det gör ingenting.
Minska matsvinnet för plånbok, miljö å samvete.

Men nu börjar det bli dags för sängen, låång dag på jobbet imorrn.
Ska försöka peta i mina nya linser så jag nån gång kan bli klar att beställa de som passar bäst men med 3 veckors leveranstid så tar det tid att få rätt.
HA EN BRA KVÄLL !!!


Kommentarer

Populära inlägg