Sista juni...





....är här........
Om knappt 4 timmar så går vi in i andra halvan på året.
Det är bara det att dom kommande 6 månaderna går så mycket fortare än de 6 månader som passerat.....
Sommar-sensommar-höst å julmånaden är min tid på året då jag njuter till max.
Vädret, överdåd av frukt å bär, varmt å skönt, en behaglig lunk i tillvaron...

Idag har jag haft riktig jordgubbsfrossa, köpte en hel låda gubbar ( 15 L) för 249 kr utanför Maxi.
Tvekade pga allt jobb med dom men köpte till slut.
Å vilken jädra tur 😄
Tog bara dryga timmen att rensa dom alla, jag använder ju en liten kniv.
Jag drar inte av fnaset med fingrarna utan jag skär bort det.
Gjorde en jordgubbspaj med cocostäcke på 1½ L å en kastrull jordgubbskräm på 1½ L.
6 L ligger i frysen, 2 L grovmixade jag, tillsatte 1-2 tsk socker å frös i små portioner.
Sockret gör att smak å färg håller bättre.

1 L ska vi äta av å 3 L står i kylen i väntan på inspiration.
Men det blir nog 2 pajer som jag ska frysa, en ska di gamle därhemma få + 2 påsar gubbar.
Men sista litern ska jag nog göra jordgubbsmarmelad på, jag är stenkonservativ ang marmelad.
Apelsin, möjligen  med en touch citron el persika men inget annat.
Syrran kan joxa ihop de mest märkliga kombinationer men jag håller mig till apelsinköret.
Men köpte en jordgubbsmarmelad med champagne en gång å den var så supergod.
Nu har jag inte champagne men iaf.....
Har allt hemma utom vaniljstång men det får vara till imorrn.

Imorrn ska jag njuta av att vara ledig, hoppas kunna sitta i solen en stund.
Ut på pw å löprunda kan det kanske bli oxå.
Röja upp lite här hemma å fräscha upp det.
Ikväll hade vi tacos, lagom avancerat när man stått med 15L gubbar.
Skulle haft det igår men då kom sambon hem med smörgåstårta från jobbet så vi sköt upp det en dag.

Imorrn ska jag göra grekiska biffar med fetaost å soltorkad tomat, persilja å annat gott.
Serveras med grillad aubergine å tzatsiki.
Sen kommer vi lukta vitlök men när båda gör det gör det inget 😄
Nu ska jag vispa lite grädde till jordgubbspajen.
Vi tittar på "Sommarkrysset" med bl a Rolandz.
Älskar Rolandz å sambon himlar med ögonen men det skiter jag i.
Det är party, en jääääädrans hålligång å drag å det är lättsamt !!
Trummisen i Rolandz (Robban) är ju utlånad från dansbandet Drifters så dom har ju en vikarie nu under sommaren.

Här i kvällens hyllning till Jerry Williams 💖
"Jag vill höra I can jive...."
Å det klart man vill 😄

 HA EN FIN KVÄLL !!!






Kommentarer

Populära inlägg