Juli.........





Soluppgång s.v Östersjön 31a juli -19

....... är över å augusti har gjort sitt inträde...
En mycket kylslagen inledning får jag säga, det har inte varit nån sommarvärme idag.
Över är oxå vår resa till Polen, vi har haft otroligt varmt, det har legat mellan 28-35C varje dag så hemkomsten igår blev "uppfriskande" 😊
Vi har rört mycket på oss undantaget ett par dagar men annars har vi fått mycket motion.

Vi har rört oss i närområdet, tyvärr missade vi precis en veckas gatuteaterfestival i Jelenia Gora, sista dagen var den dagen vi kom.
Det hade varit roligt att sett men så är det....
Jag får göra ett eget inlägg om bergsvandringen, det blir för långt annars.
Ni som har mig på fb har ju kunnat följa resan men för ev andra läsare ska jag göra en sammanfattning.
Sambons gamla skola, det är ftf en skola för 1-6.
Från början var det sommarstuga till en kejsare å han sällskap.

 Vid byggnaden intill som var deras gymnastikhall så finns det 2 torn, där häckar varje år storkar.
Men Herr å fru Stork var inte hemma, inte heller nå ungar såg vi, kanske häckningstiden är över.
Storkar håller ihop hela livet å häckar på samma plats.

 Detta är Myslakowice kyrka, pelarna kommer från det gamla Pompeij.
Så jag håller faktiskt handen på ett historiskt föremål..



I den mysiga staden Boleslawiec gick han på internat å sen byggde hus å skaffade familj.

 Barnen hade väldans kul i vattenspelet i hettan som var i söndags 😄
Igår var det våldsamma översvämningar på gatorna där vi gick 3 dagar tidigare.
 Å så har jag på gamla da´r lärt mig dricka cappuccino... 😄



Vi lämnade Myslakowice 12.30 i tisdags men vi fick köra en liten omväg för den ordinarie vägen var avstängd runt Jelenia Gora.
Men till slut kom vi upp på motorvägen, som vi förutspådde för 2 år sen så har motorvägen byggts ut så den slutar nu 4 mil innan JG.
Så vi körde ner på rekordtid, vägen blir ju oxå lite kortare.

Å andra sidan så kör man inte igenom små samhällen som Lubin där han jobbade i gruvan el Legnica.
Men vi kom till Lubin kl 15, det är den sydligaste delen av gruvdistriktet å det var sanslöst mycket bilar i omlopp.
Jo.... då slutar ju 1a skiftet i alla 5 gruvdistrikten som sträcker sig en dryg mil norrut till Polkowice å det var dom skulle hem.

Men vi handlade lite på affären intill färjeläget, checkade in å fick så småningom köra ombord.
Jag var jättetrött så vi gick en runda å sen la vi oss.
Vaknade kl 4 igår morse att det gungade lite för mycket för att det skulle vara bekvämt så jag tog ett "tuggummi" å det hjälpte.

Rullade av båten 6.45, åt frukost på Preem i Ystad, sen åkte vi raka vägen hem.
Väl hemma så vattnades blommor, betalade räkningar, sorterade post, packade om å drog hem till ön.

För bästa Larz Kristerz spelade ju på torget å det kunde vi ju inte missa 😄😄😄
En sån kväll det blev !!!
Publikrekord (vad annars??!!), så grymt bra dansmusik, så roligt att få träffa dom igen.
Dansband all the way baby~~~~~~~~~~
 






Kunde inte låta bli 😄😄

Vi började bugga på kullerstenen men det var för trögt så vi hoppade upp på kyrktrappen å fortsatte där.
Trodde nog aldrig jag skulle bugga på kyrktrappan där jag både är döpt å konfirmerad 😄😄
Vi kommer att hamna på bild i Ulricehamns tidningen å GT om några dagar 😄
Onsdagen började med soluppgång över s.v Östersjön å avslutades med solnedgång över Kalmarsund 💕
Denna dagen började med att jag åkte till affären.
Halva lägenheten var nersläckt så jag var tvungen att skaffa nya glödlampor.
Å när man plockar ner armatur från taket medför det städning men nu är det lyse i HELA hallen, inte bara ledljus i ett hörn..... 😖
En bänkbelysning funkade heller inte, inte ens med lampbyte så sambon har plockat ner det så det får bli ny armatur, den är slut.
Å det är 9 år sen den sattes upp i juni, har ju haft lägenheten så länge.
Vi får kolla imorrn här annars köper vi i Växjö där utbudet är större å priserna bättre.


Idag var det minst sagt kyligt å har varit hela dagen.
Regnat lite på eftermiddagen men nu har det ljusnat på himlen.
Bättre väder väntas imorrn innan nytt regn ankommer å det är tur för imorrn börjar Blues å rockfestivalen i stan.
Festival fre-lör, ska bli skoj å se vad det är.
Men jag är rätt slut, sista 2 dygnens intensiva resande har gjort mig övertrött å jag har sovit dåligt.
Jag hoppas på bättre sömn kommande natt, att jag kan komma ifatt det som saknas....

HA EN BRA KVÄLL !!






Kommentarer

Populära inlägg