Karkonosze......




Snietzka April -17
Ett mål med årets resa till hans hemby var ju att vi skulle ta oss upp på Karkonosze.
Som jag skrev i förra inlägget så gör jag ett eget inlägg om vandringen upp på Karkonosze å dess högsta topp Snietzka 1603 m.
Karkonosze är en del av Sudettiberget som ligger som en gräns mellan Polen å Tjeckien.

På torsdagen 25e juli var det så dags, vi tog på oss lämpliga kläder, packade en rygga med hans systemkamera, vatten, 1a hjälpen kit, några mackor, skavsårsplåster, passen (gränspolis) å nåt extra linne å begav oss.
Hans svåger körde oss till Karpacz, en liten bergsby 15 min körväg från deras hus där vi bodde.
Tyvärr släppte han av oss på helt fel ställe så det tog ca 1.20 tim för oss att hitta rätt till utgångspunkten eller vad man kan säga.
Så vi förbrukade en del energi redan där i värmen , det låg på 27-28C redan vid 10 tiden på förmiddagen.
Men till slut hittade vi rätt å vi valde att åka linbana (egt skidlift) redan från start.
Man kan gå hela vägen från Karpacz upp till Snietzka men då får man räkna med 10-14 tim ungefär å det var vi inte så sugna på å har inte fysisk ork till det heller.
Det tog bara 5 min ungf att åka den korta biten.

Sen kom vi upp till nästa del å löste biljett.
Vi valde att lösa tur & retur biljett å det kostade 110 zl =  300 spänn.
Men fy för faan för att åka sånt där elände....
Hänga 50 m ovanför jordskorpan är inget för mig... 😖
Han har ju hoppat fallskärm så han var ju rätt kaxig 😖

Men det tog nog en 10 min innan vi var uppe på slutstationen av skidliften å där hoppar man av.
I farten......
Sen började vandringen upp på mot toppen.


 Här ser man 2 av lederna upp till toppen, vi valde den vänstra ni ser i bild.
Den är lite längre men inte fullt så brant som den andra.
 Ett rastställe med en liten restaurang av enklare slaget, mycket souvenirer å 
så grillade dom korv å sålde samt öl å dricka.
 Den slingriga leden ni ser är en vandringsled av trappsteg.
 Polen 

Å så vänder man sig 180 grader å fotar Tjeckien
 Nästan uppe.....
 Då var vi uppe 😊
 On the top of the world 😄
Eller iaf Snietzka 😄😄
 Väderstationen
 Finns en liten kyrka där uppe.

 Här är gränsstolpen mellan Polen å Tjeckien.
C för Czech (Tjeckien... )

 P för Polen....
 Sambon på tjeckisk mark 😊
Bakom honom det tjeckiska liftsystemet för dom kan minsann åka all the way upp till toppen å behöver inte slita å släpa för att ta sig dit.
Tsssss...... 😖
Det var flera skärmflygare uppe den dagen i det fantastiska vädret.
Så ljuvligt skönt, svala vindar, knallblå himmel, vi blev rätt solbrända.. 
Dagen innan så kraschade en flygare så fjällräddningen fick rycka ut å hämta honom
Men han klarade sig med en bruten arm tror jag...
På väg neråt....
En liten fjällbäck rann i närheten av liftstationen, där fyllde vi vår vattenflaska.



Då var det så dags att åka neråt......
Om det var dödsångest att åka uppför så var det dödsångest version 20.0 att åka neråt...
Fy för faaaaaaaan.....säger jag bara !!
Precis när man hoppat på liften (i farten..) å knappt hunnit få ner stången som låser så kastas man ut från avsatsen å det stupar rätt ner...
Å det var väääldigt brant neråt 1a biten, jag höll på å dö alltså...
Han började greja med ryggsäcken å jag bara skrek SITT STILL FÖR I HELVETE........ 😖
Å han bara gapskrattar..... tsssssss.....
När det sen planade ut så kunde jag faktiskt filma en liten snutt men fy faan för att göra om det..

Så vi valde att gå ner sista biten, icke en jävla lift till alltså.....
Å vi gick, å vi gick, å vi gick....
Å ju längre ner i byn vi kom, desto varmare blev det.... +33 C den dagen.
Å det frestar mer på benen att gå ner än upp om ni mot förmodan inte visste det.
Så höger vad krampade nästan när vi äntligen kom fram till en lite restaurang, Trattoria Mamma Mia så vi åt en sen lunch där.
Gudomligt gott med pasta, fläskfilé, skogschampinjoner, squash å lite annat.
Väldigt fin restaurang å så fräsch å god mat.




Det blev några steg den dagen.....
 Å snygg "bränna" 😄😄

Mja.....vi var rätt mosiga å möra när vi kom hem så det blev vila å en dusch.
Men sen åkte vi till hans kusin som bor i närheten å var där en stund.
Men mina vader var rätt stela på fredagen, mycket pga skorna tror jag.
Sambon tjatade på mig att jag skulle ha en sko med styv sula på å det har jag inga.
Han tog ju sina ofodrade vinterkängor å jag hade mina Nike skor, dom är otroligt sköna på asfalt.
Bra stötdämpning, sitter jättebra på foten.

Men där är dom för mjuka, vandringslederna är belagda med typ gatsten, berget rör sig hela tiden vilket ger en lite ojämn yta att gå på.
På vissa plaster hade stenarna separerats rejält med stora mellanrum så man får se var man sätter fötterna.
En mjuk sko viker ju sig över stenkanterna så foten får hela tiden balansera upp det å alla små micromuskler får jobba å de grövsta.
Upp hade jag inga som helst problem, vi gick i lugn takt.
Visst kan man älga på men luften är tunnare å så ville vi njuta av utsikten å sen har han ju haft tjall på hjärtat så man får ju göra en avvägning.
Sen hade han ju ryggsäcken, enbart kameran väger väl 1.5 kg å då hade han ETT objektiv med sig..
Jag bar den en liten bit för att han skulle få avlastning men det frestar nacken oerhört men det gick bra.

Men det var värre för mig att gå ner, att hålla balansen på den ojämna ytan så hade jag inte haft honom att hålla i så hade det tagit längre tid för det finns ingen som helst form av ledstänger.
En riktig höjdardag att ta fram i minnet när det är +1 å snöregnar småjävlar på tvären i november.... 😖

Det är rätt fantastisk känsla att jag faktiskt varit däruppe, det man stått å tittat på å undrat hur det skulle vara, både på plats å på korten jag tagit tidigare.
Inte på långa vägar så jobbigt som jag trodde men vi valde ju "lättaste" leden men varför inte??
Karpacz är som en alpby, mycket tyrolerstuk på husen, oerhörda nivåskillnader.
Som sambon sa, jag skulle inte vilja bo där å bli sjuk, typ hjärtsvikt el annat för då tar du dig ingenstans utan bil.
Jättemysig omgivning, oerhört "dramatiskt" men som sagt, du behöver inte gå på gymmet för benträningen iaf 😄
Hans svåger hämtade upp oss när vi ville hem så det var smidigt.
Nästa gång vi åker kan vi gå en annan led men det är en heldagstur för den är längre.



HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg