10 dagar till Jul....

 

Ja, dagarna rullar på i full fart...... Nu är jag inte den stressiga typen, jag försöker planera för att slippa det å går det inte så blir det säkert bra ändå. Även om vi är hos mina föräldrar så står ju jag å syrran för allt jobb med hjälp av lill-loppan å sonen. Syrran fyller ju dessutom år den 22a så det är mycket på en gång.

Idag har jag gått upp på heltid, dessutom extremt kort om personal under eftermiddagen så vi visste att vi levde kan jag säga. Men med gott samarbete så gick det bra. Drog på inköpsrunda efteråt på div affärer så nu är bl a julskinkan inköpt. Men det var ena hiskeliga julskinkor, jag plockade å plockade men den minsta var på 2.5 kg så den fick det bli. Jag vill helst inte ha mer än 2 kg för oss två men det slinker nog ner det oxå.

Jag får koka den på lör kväll så jag får ta hand om den på söndag, griljera å frysa spadet till nästa års brödbak. Apropå frysen, jag håller på å tömmer den på färdiglagad mat, perfekt när man inte orkar laga riktig matlåda på kvällen. 

Det blir lite körigt på lördag, jag ska tillbringa halva dagen hos frissan till att börja med men det som hinns med hinns med, å resten får vara. Sambon köpte gran idag oxå så den ska väl in till helgen. Vi hade ingen förra året, köpte en liten granliknande växt i en kruka å satte i liten slinga men det blev inte detsamma. Jag saknade granen men i år så har vi en iaf.

För att återgå till ovädret 2012...... Ovädret hade ju bedarrat när det blev den 13e å det var Luciadans på Sandra till Sannex. Det blåste lite , jag var lite velig om jag skulle åka eller inte men gav mig av till slut. In gick jättebra, inga problem, hade en suverän kväll till Sannex å begav mig hemåt. 

Mja... Det låg lite drivor vid Isgärde å det blåste rätt bra mellan varven men det gick bra ända tills jag kom till Strandtorps kvarn å kom ut på raksträckan mot Borgholm. Där hade det blåst upp en stor driva snö tvärs över vägen å där tog det tvärstopp med min lilla Suzuki Swift. Där stod jag på fel sida av vägen å kom ingenstans..... Det finns ju för faan inte ens EN enebuske som läar av där utan allt virvlar precis överallt......

Liksom..... det är ju inte direkt Essingeleden i rusningstrafik på Strandtorpsrakan en decembernatt när det blåser lätt kuling. Den enda ja kom på att ringa var exmaken för att veta vad jag skulle göra, var jag skulle ringa för att få hjälp. Han erbjöd sig hämta mig men så fick jag se billysen över krönet så vi avvaktade. 2 bilar körde förbi men den 3e stannade, en kille som jobbar på Radio Kalmar. Han skottade å jag gungade bilen så jag fick loss den till slut å kom vidare.

Vid nästa större driva vid krönet i slutet av backen var det full gas igenom så till slut kom jag hem. Jösses vilken natt det var....... 😖

Dagen efter ringde pappa å sa att han låg på sjukhus (för 1a gången i sitt då 81 åriga liv). Exmaken körde in oss till honom med lite grejer så han klarade sig ett tag.

Samtidigt så hade dom på morgonen den 14e upptäckt en garagebrand på norra Öland men dom fick inte tag i husägarna A och G. Det konstiga var att garagedörrarna var blockerade utifrån så det var lite märkligt. På eftermiddagen så upptäcktes kvarlevorna av en hund i garaget å då började de ana oråd. För där hunden var var A å där A var var även hunden. Till slut så upptäcktes kropparna av husägarna, hunden var skjuten, A var skjuten å G var ihjälslagen. Det som senare kom att kallas för dubbelmordet i Flakeböle. En sån helg det var...... 😢

A och G var gäster på mitt å exmakens bröllop -97, G var den 1a som ringde å anmälde sig, alldeles överväldigad av glädje att få gå på vårt bröllop. Både italienskans pappa å exmaken har jobbat på hans fiskebåt så vi var välbekanta med dom. En nära vän till dom blev senare dömd för det trots sitt nekande. Det mordet hade stora likheter med mordet på hans mamma å hennes man några år tidigare. Oxå en ödslig brand långt upp på norra Öland där de tagits av daga innan branden. Han hade uppträtt mycket märkligt efteråt, var bara intresserad av hur snabbt han kunde få ut försäkringspengarna.  Det kan döljas mycket bakom ett vänlig ansikte....

Imorrn blir dagen något kortare, jag ska få nålar 15.30. Försökte lägga tiden så jag kan åka hem direkt för jag blir trött efteråt, sist sov jag TVÅ TIMMAR !! Men då hade jag haft min 1a dag på praktiken oxå så det var väl en bidragande orsak. Ons-tors blir fulldagar men fre börjar jag senare. Jag var på vc å tog allergiprover för 1.5 v sen, det ska bli uppföljning på provsvaren. Så antingen har dom hittat NÅT eller så har dom INTE hittat nåt å vill utreda vidare, time will tell.....

Ikväll blir det Christmas night på 7an, sen blir det sängen.....zzzzzz...

HA EN BRA KVÄLL !!



Kommentarer

Populära inlägg