Lördag.....

 

Då var vi framme vid 12e dec...... 

Har haft en något störig natt, vaknade första gången 4.15, tog länge innan jag somnade om. Sen gled jag in å ut ur sömnen tills jag klev upp vid 9 tiden. Men då hade jag under tiden kört en maskin tvätt å startade ytterligare en när jag gick upp så nån nytta blev det ändå av den störiga morgonen. Så när klockan var 11 så var tvätten klar, diskmaskinen urplockad å frukost intagits, bra jobbat ändå 😉

Efter dusch så la jag i en hårmask som fått torka in, superbra är den !! Det är sånt man kan pyssla med när det är helg 😊 Sen började jag städa kökslådor, det var lite småskräpigt men inte så överdrivet men nu är det rent å fint. Men så har vi en "grovkökslåda" där det ligger sånt man använder mer sällan. Stora köttknivar, korkskruven, grillbestick osv men ni fattar vad jag menar....... 

Men det var nog ett tag sen den städades för jösses så möe skit som låg där 😖 3 knivar får gå till återvinningen, grilltängerna förpassades nån annanstans då det tar minst 5 mån innan de används, ett gäng påsförslutare samlades ihop i en plastpåse, 2 par salladsbestick i plast slängdes i återvinning så det var en skön känsla att få rensa upp. Å några knivar behöver vi då rakt inte inhandla de närmaste 10 åren, det finns i överflöd.....

Sen tog julklappsinslagning vid.... Jag har köpt på mig ett helt gäng julklappar å jag tyckte jag var jättesmart med det. Det tyckte jag tills jag var halvvägs igenom det för det tog aldrig slut men till slut var det färdigt. Men jag hoppas mottagarna blir nöjda iaf 😊

Via min kusin fru som delat ett inlägg så läste jag att att fängelset vid vallgraven i Kalmar ska gå i graven för det ska byggas ny anstalt utanför Kalmar. (kusinen jobbar där sen typ 20 år tillbaka....) Det fängelset ligger ju mitt i stan, de intagna klagade sommartid att de fick nattsömnen störd av nattlivet med skrålande semesterfirare å discomusik. Det ligger mittemot stationen å ett stenkast från Kalmar Slott. Men dom ska nog inte klaga, dom har satt sig där själva så får dom skylla sig själva. Kalmar har f ö varit ett populärt fängelse för de som verkligen vill få ordning på livet då det har varit ytterst lite droger i omlopp.

Det var för övrigt ifrån Kalmar fängelse som Janne Olsson avvek under permisson aug -73 när han tog sig upp till Stockholm för att gå in på Svenska Kreditbanken på Norrmalmstorg å tog bankens personal som gisslan, det som senare blev just Norrmalmstorgsdramat. Han krävde ju att Clark Olofsson skulle friges då dom suttit ihop i Norrköping.

Men dom kan nog vara glada att det inte är år 1852 för då var det verkligen straff att sitta i fängelse. Ibland skulle man önska att det skulle vara så även idag men det har ju blivit humanare å tur är kanske det.

Jag har klippt ur reportaget från kriminalvårdens blogg.

Fängelset byggdes efter den stora reformen som antogs vid riksdagen 1840–41, där det beslutades att frihetsberövande som straff i enskild cell skulle ersätta de tidigare utdömda kropps-, skam- och fästningsstraffen. Det innebar att landets usla och eländiga gemensamhetshäkten och fästningar som förvaringsplatser för brottslingar, kunde fasas ut i takt med att fler och fler nya cellfängelser kom i bruk. Kalmarfängelset blev det trettonde cellfängelset att öppnas efter bland annat dem i Linköping, Kristianstad och Gävle.

Predikanten vid cellfängelset i Kalmar är lyrisk över detta nya och citeras i ”Styrelsen över Sveriges fängelser och arbetsinrättningars” bidrag till Sveriges Offentliga statistik för året 1852:

Genom cellinrättningen är mycket vunnet. Nu är icke tillfälle för den ene fången att uppmuntra den andre att fortsätta den brottsliga levnaden. Lyckas det Predikanten att väcka någon rörelse och ingiva några beslut och föresatser hos fången att avstå från vandringen på brottets bana, så bortdunstar icke detta här, såsom i gamla fängelset, under bullret av svordomar, lättsinniga samtal, avskyvärda sånger och illvilliga hotelser. Här är en tempelik tystnad, som icke avbrytes av något, utom av de framviskade kommandoorden till de vakthavande.

Fångarna hölls isolerade dygnet runt i var sin cell utan någon som helst kontakt med varandra. De sov, intog sina måltider, gjorde sin toalett och arbetade enskilt i cellerna. Total tystnad skulle råda. En halvtimme om dagen fick de gå ut och rasta i promenadgårdar, formade som tårtbitar innanför de höga murarna. Straffet var också tänkt att fungera vårdande, då tystnaden och isoleringen skulle få dem att vända sig inåt i sig själva och börja sin mentala vandring mot ett bättre moraliskt jag.  

Detta försök till fångvård förbjöds 1945 och man gick då till vård i gemensamhet. Det innebar att de tidigare låsta celldörrarna året därefter öppnades för samtliga intagna under dagtid. I realiteten blev landets cellfängelser därmed obrukbara utifrån syftet med den nya fångvårdsreformen. Det saknades ju både gemensamhetsutrymmen och lokaler för arbetsdrift. Men efter omfattande ombyggnationer i flera omgångar har anstalten i Kalmar kunna bedriva god kriminalvård fram till våra dagar. /Katarina Kallings, antikvarie vid Sveriges Fängelsemuseum 

Well....... middag idag blev Tomatpaj med salami å brieost, rasande så god måste jag säga. Imorrn den 3e Advent blir det Pasta med soltorkad tomat, saffran å strimlad ryggbiff. Så vi överlever nog den kvällen oxå 😉

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg