Ölands Nationaldag....

..... är det idag, Victoriadagen !!

GRATTIS KRONPRINSESSAN VICTORIA!!


Fler biljetter än nånsin är sålda, de beräknar ca 7 000 pers till vår ENORMA idrottsplats...
(ni fattar ironin va?? :) ) 
Vi är alltså ca 2500 pers i vår lilla stad höst, vinter, vår....

Detta års ökade tryck beror väl på denna lilla "skrutta"... :)


Kvällens festligheter börjar kl 18.30 på Idrottsplatsen i Bghm.
18.25 anländer årets Victoriastipendiat, Anette Norberg (curling)
(En sport jag aldrig begripit mig på men kul att Sverige är så duktiga på det..)




18.30 kommer Kungafamiljen in med häst o vagn.
Årets konferencier är Mark Levengood, klippt o skuren för den rollen.
Han har varit det flera år dock inte förra året då Martin Emtenäs var det.

Loreen kommer likaså Agnes o Danny.
Bland många andra...

Dagens väder kan lämna mycket i övrigt att önska...
+15C, småregnigt men hoppas det spricker upp.
Hela hamnområdet är full av jippon inför dagens festligehter, hon fyller ju 35 i år.
Är näääästan exakt 10 år yngre än mig, fattas 3 dagar.. :)

Ölandsinfo:

Vår Ölandsflagga:


Vårt landskapsvapen, den gyllene hjorten...


Vår lilla landskapsblomma, Solvändan..
En liten oansenlig blomma men så fin..

På morgonen är den vänd mot öster för att följa solens vandring hela dagen tills kvällning.


Vår egen Ölandssång..

"Vid Färjestaden..."

Är näktergalen kommen till lund? faderallanla faderallanla.
O ja, min kund faderallanla
nu börjar Ölands vår.
Välkommen upp från Kalmarsund faderallanla faderallanla
välkommen upp från Kalmarsund
där farlig sunnan går.

O ja, på väg till Byxelkrok faderallanla faderallanla.
Mig stormen vrok faderallanla
i denna lugna hamn.
Och jag är själv en ölandstok faderallanla faderallanla
och jag är själv en ölandstok
och nyter är mitt namn.

Gå ut och stick en vildsvinsgalt faderallanla faderallanla.
Och red mig palt faderallanla
och fly mig kannan mor!
I många år jag slukat salt faderallanla faderallanla
i många år jag slukat salt
och det gör törsten stor.

Min faders gård står tom och grå faderallanla faderallanla.
Med mossa på faderallanla
bland sura äppelträd.
Och långsamt kryper starr och strå faderallanla faderallanla
och långsamt kryper starr och strå
dit ner till tegens säd.

Farväl du vilda väg jag red faderallanla faderallanla.
På solig hed! faderallanla
jag har en annan häst.
Jag följer sjömäns skick och sed faderallanla faderallanla
jag följer sjömäns skick och sed
och landar blott som gäst.

I Arontorp där blommar en ros faderallanla faderallanla.
Jag far min kos faderallanla
från rosorna på strand.
Jag är en öländsk lättmatros faderallanla faderallanla
jag är en öländsk lättmatros
och havet är mitt land.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HA EN SKÖN LÖRDAG!!
 

Kommentarer

  1. Grattis Victoria,hade varit trevligt och åka över och kika,men det spöööööregnar här o kanske där med :).
    Härlig Lördag på dig med!

    SvaraRadera
  2. tack för sångtexten, den har jag aldrig läst i sin helhet. Kul! Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Mysigt inlägg! Tyvärr regnar det här också. Hoppas det blir bättre snart så vi alla kan få en fin dag.

    SvaraRadera
  4. Kul med festligheter. Hoppas du får en härlig dag ändå. Ja jag är 77:a jag med. Men nå 35 år vet jag inte om jag är. ;D

    SvaraRadera
  5. Ha en skön lördag du med!

    SvaraRadera
  6. Hoppas din lördag blir så bra den kan bli! Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg