Lucianatten...

.... är i antågande...
Den mörkaste av alla nätter sägs det.
Men fr idag till d 21a så står det ju still, den allra mörkaste tiden på hela året.

Tyvärr oxå en natt med mycket alkohol för många ungdomar, det verkar aldrig ändra sig.
Det var det på "min" tid för 30 år sen o det är det fortfarande.
Undrar varför just Lucianatten ska var sån??
Valborg o midsommar är lite mer förståeligt med tanke på väder men kallaste/mörkaste natten??
Det är tyvärr alltför många som hittats redlösa i en snödriva på gränsen till att frysa ihjäl..

Ja, många är dom, Luciatåg, Luciavakor mm som man varit med på ända sen tidig barndom.
Men roligt hade vi iaf...
Vi lussade mycket för lärarna, spec låg o mellanstadiet men även högstadiet, då hade man ju EN person som var klassföreståndare, idag existerar ju inte det systemet på samma sätt.

Ja, du söte tid......
Upp tidigt som attan i ottan....
Dessa luciakronor som aldrig lyste som dom skulle, alltid var det nån lampa elr batteri som inte funkade, hoptrasslat glitter, små stjärngossar som stod o kliade sig i huve't med stjärnan, nån som blev kissnödig mitt uppe i allt....
I äldre ålder så var det rinnande ljus, manschetter som blev fulla med stearin så det inte gick att läsa versen, nån som höll på å svimma av nervositet o av värmen fr ljusen..
Men roligt hade vi, det får ju inte mina tonåringar uppleva på samma sätt o jag tycker det är synd.

Lussefirande i mycket ung ålder...
Lucia -68, syrran nästan 5 år o jag 1½ år..


Något äldre, vi lussar för en inneboende som bodde i ett rum hos mina föräldrar.
Än idag sitter tapeten kvar, det är det enda rummet som inte är renoverat i hela jättekåken..


Jag fick väl på nåder "låna" Luciakronan, jag ville väl oxå va Lucia :P


Dom har lussefirande i Slottsskolan som barna' går i men hon ska inte vara med så då känns det inte så speciellt att gå dit, hade hoppats på en sista gång men nääääe, oooooooooooorka det.... typ.... *suck*
Sonen lär knappast gå med i nåt lussetåg om 2 år :)

Strålande väder än så länge, tänkte gå ut en sväng när jag duschat.
Ikväll måste jag tvätta, samtidigt har vi Lussefika i gårdshuset, det ordnar dom varje år.
Det brukar vara Luciadagen men det är väl ingen som vill gå å sätta sig i gårdshuset imorrn när det är fre kväll så det är väl därför dom har det ikväll.
Då kan jag fixa tvätten samtidigt som jag är social m grannarna, det skiljer bara en vägg emellan.. :)

HA EN BRA DAG !!

Kommentarer

  1. Jo alkohol förekom just på Lucia. Har heller inte förstått varför! Tack och lov slipper jag oroa mig för mina ungdomar när det gäller partajandet. Min äldsta dricker inget alls. Min mellanjänta ibland men måttligt och grabben ingenting. Ganska så skönt!
    Ha en finfin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, här dricker inte våra ungdomar alls, vad jag vet ! Men äldsta tycker inte att det är ngt gott alls...

    kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg