Snorförkyld...

.... har jag blivit :(
Är väl inte riktigt lika tung i huve´t idag som igår men skit är det....
Ringde upp a-kassan igår för att verkligen kolla att det papperet jag skickade i fre hade kommit fram o det hade det så idag ska jag skicka iväg det sista så är det komplett.
Hon sa att av 10 inskickade arbetsgivarintyg så skickar dom tillbaka NIO av dom !!!
Det säger väl lite om attityden mot de fd anställda.
Om det beror på nonchalans, slöhet elr inkompetens vet jag inte...

Fick skjutsa upp Lill-Loppan till pappa imorse för att hämta gympakläder.
Jag tycket hon kunde låna min träningskläder, jag har ju ett helt gäng såna.
Men se, dom var "tantiga"...
Tsssssssssss.......... :P

Hade det nu varit frost ute o jag hade behövt skrapa rutorna snorförkyld så hade hon nog allt fått nöja sig med "tantgympakläder..." =))

Jaha, så var det fötterna då....
Jo, jag var ju hos sjukgympan i Färjestaden i tis, Medner Rygg o Ledklinik.
Dom är privata men tillhör landstinget så det går ju via högkostnadskortet iaf.

Tja, det är stortån's fel alltihopa... =))
Bara te å kaap 'ån... =))

Nja, inte riktigt kanske men det är senan som går från stortån, under foten o den fäster på insidan av hälen.
Det är DET senfästet som är så satikens ömt o gör ont...
Allt pga extrem överbelastning, började nog redan förra året, hade kanske klarat mig om jag inte haft samma överbelastning detta året.
Å så restaurangtofflor till det...

Jag har lite lågt fotvalv, har kanske alltid haft det men aldrig haft problem med det förrän nu.
Av överbelastning o lite åldern kanske så har det väl sjunkit lite mer.
Vilket i sin tur gör att varje gg man sätter ner foten så töjs denna senan ut o frestar på senfästet.
F ö ska man kunna böja tån i 90 grader, jag kan bara böja i 45 grader.. :(
När jag går upp på tå o står still så vill foten rent automatiskt vrida sig lite snett utåt o det ska den INTE.
Då hamnar vikten snett på foten, på yttre delen av trampdynan o man ska ha vikten jämt fördelad över hela trampdynan.

Vad göra åt detta då??
Jo, tåhävningar bl a... =))
Typ armhävningar med tårna =))
Tvinga foten i rätt (alltså rak..) position, gympa upp å ner o jäklar vad det drar på insidan av vaden när jag gör det.
S-t-r-e-t-c-h-a stortån.. =))
Både uppåt o i sidled...
Tågympa, spreta med tårna mm....
Stretcha vaderna med både rakt o böjt knä..

Hon beskrev sig själv som sjukgymnast ut i fingerspetsarna o är väldigt emot att stänga in fötterna med olika inlägg.
Man kan göra så otroligt mycket med att stärka fotens muskulatur med fotgympa så man ska börja där.
Förvisso körde hon iväg mig till sportaffären för att köpa ett enkelt hålfotsinlägg som jag lagt i skorna.
För att ge fotvalvet lite stöd o avlasta senfästet på insidan av hälen.
Men det kan jag ju flytta mellan olika skor o det kostade bara 129 kr så det är ju en enkel lösning till att börja med.

Ska dit den 19e för utvärdering, sen får vi se om dom ev sätter in behandling med typ akupunktur elr dyl.
Men skönt att få veta EXAKT varför jag har/har haft så helvetiskt ont periodvis o en konstruktiv plan för att åtgärda det.
Förmodligen får jag mer ont i början, kändes som att gå på tennisbollar med inläggen i skorna men jag vänjer mig väl...
Kanske kan funka att lägga dom i dansskorna oxå =))

För på sön är det dans~~~~~~
Dans till bästaste Kindbergs i lilla "Nybban" 
(Nybro..)
Bara 7 mil hemifrån så det är nära.. =))
Om nu inte förkylningen stoppar det hela förståss..
Men jag inte fullt så "sjuk" idag som igår, då var det soffläge hela dagen.
Fick skicka Lill-Loppan till Netto tvärs över parken för att köpa mjölk o tomtegröt.
Det var gårdagens enkla middag men ack så gott !!
Idag blir det ugnspannkaka, sååå längesen sist.

Men nu är det frukost, läsa dagens "Blad" o en dusch.
En varm dusch åtgärdar nog det mesta av "sjukheten".. =))
Kanske kan inhandla några klappar idag oxå.


HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

  1. Hoppas förkylningen snart blir bättre. Påtal om arbetsgivarintyg och sådant träffade jag en fd kollega idag som fått tjata för att få sina intyg från mitt jobb också. Trist att det verkar vara likadant överallt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, enbart på Transport så skickar dom ju till NIO av 10 inskickade arbetsgivarintyg.
    Ta alla andra a-kassor oxå så kommer vi upp skrämmande siffror hur nonchalanta arbetsgivarna är efter att man slutat.

    SvaraRadera
  3. Krya på dig och lycka till med alla tå-övningar!
    Kram på dig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg