Svar till "Anonym"..

Jag har ju i det senaste inlägget fått kommentar fr "Anonym", uppenbarligen så vill inte denna peson ge sig till känna.
Fegt tycker jag.....
Hen tycker uppenbarligen inte att jag har rätt att uttrycka mig, om hur du blir behandlad som arbetslös-sökande idag.
Man ska enbart hålla käft som arbetslös, hur du än blir behandlad av en arbetsgivare idag.
Du är helt rättslös i detta fallet..

Jag blev beskylld för att "prata skit" om denna person.
Att prata "skit" om någon är att fara med osanning för att göra den andra illa på ett elr annat sätt.
Jag har enbart talat fakta om hur du blir bemött idag på arbetsmarknaden.
Jag har inte namngett personen ifråga elr på annat sätt lämnat ut den personen.

Tyvärr är inte den personen ensam om att strula med papper....
Under min tid på macken hade jag 3 arbetsgivare, den sista hade jag bara 4½ mån, alltså behövde jag ett arbetsgivarintyg fr arbetsgivare nr 2.
Det intyget skickades fram o tillbaka 4 elr 5 ggr innan det blev helt korrekt.
En gg hade han inte ens skrivit under det.....

Jag var gråtfärdig när jag ringde till a-kassan o bad dom godkänna det för jag var så trött på det.
Svaret jag fick var:
En tröst för dig är att du inte är ensam. Många, många arbetsgivare gör såhär, därför måste vi ha det helt korrekt rätt för att det ska godkännas."

Å det säger väl lite om hur arbetsmarknaden o mentaliteten är ute hos arbetsgivarna mot de som är arbetstagare o arbetslösa.
Vi är inte ett piss värda mer än när vi drar in pengar till kassan....
Af är inte mycket bättre dom.
Jag är inne på min ÅTTONDE handläggare efter 4½ år som arbetslös av o till.

Om det beror på mig elr dom lämnar jag osagt...
Den allra 1a skrattade mig rakt upp i ansiktet för att jag inte hade vissa grundläggande datorkunskaper mer än det man sysslar hemma till vardags när man inte har företag.
Ett gapskratt rätt upp i fejjan...
Att jag var så dum att jag inte kunde det..

För att jag ifrågasatte vissa av deras regler o metoder så fick jag höra "att jag skulle ju inte tro att nån på af skulle delge mig ett jobb med den attityden jag hade mot af.."
Jag trodde ärligt att det berodde på om jag var kompetent elr inte !!
Inte att jag skulle sitta o lisma upp mig mot en af-handläggare vars JOBB det är att vara länken mellan den arbetslöse o arbetsgivare.
Det är en del av deras jobb att ta emot frustration när inget händer o dom själv inte gör ett skit för att hjälpa dig.

Men som arbetslös idag så har du ingen som helst rätt, varken att bli bemött med respekt för din person elr för det du kan.
Men jag är för gammal för att ta vilken skit som helst, jag godtar inte att bli behandlad med sån nonchalans.
Jag vet vad jag har rätt till, jag har varit med för länge.
Blir man då behandlad som besvärlig/jobbig för att du kräver det du har rätt till då håller inte jag käft längre.
Jag som arbetsgivare skulle vara glad för en person som har huve't på skaft, som ifrågasätter saker o ting o försöker förbättra det.

Därför blir jag ibl rent förbannad när folk gnäller över "ekorrhjulet" på fejjan.
Att dom måste till jobbet o inget annat hinner.
Men säg upp dig o bli arbetslös, lev på 8 000 kr i månaden som jag har.
Jag undra hur länge ni som gnäller över era jobb skulle vilja göra det...

NATTI, NATTI.....








Kommentarer

  1. Jag har ju följt din blogg - och jag har faktiskt aldrig uppfattat att du "snackat skit". Du har inte hängt ut någon och du har varit saklig i dina inlägg. Dessutom är bloggen personlig så du FÅR skriva om dina frustrationer med mera. Anonym kan ju sluta läsa om det stör hen.
    Hoppas du mår bättre i halsen! Ta hand om dig - kram

    SvaraRadera
  2. Aaaahhh den svenska mentaliteten visar upp sig i all sin tydlighet och från sin fulaste sida. AF kräver papper av dig som du ska ha från en fd arbetsgivare. Du ber om dem, får dem inte och klagar så klart. Men då är det DU som är dum.

    I det här landet är det den som belyser ett problem (allmänt känt som gnäll) som är den som ska tystas med en skitfrän anonym "snacka inte skit - kommentar". Man måste väl påpeka uppenbara problem och om man är arbetsgivare så kan man inte välja att bara göra det ena utan även det andra. Annars har man valt fel ställe i livet.

    Man måste klaga. Hur ska det annars kunna förändras? Hur ska man annars kunna ge utlopp för frustration? Om staten/regeringen/AF/instanser ställer dessa krav så är det arbetsgivarnas förbannade skyldighet att göra det de ska. Även om de har "mycket annat att göra".

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg