Långfredag....


... är här...
En dag lika tråkig som den låter..
Har regnat inatt o är grått men nu är det faktiskt uppehåll, hoppas det spricker upp under dagen iaf.
Ska åka ner med blommor till graven lite senare, det är det enda som händer idag.
Har röjt undan all min tvätt sen igår, ätit frukost, diskat, slängt sopor så nu tar jag Påsk.

Påsken ja....
Den kan ju infalla under en hel månad men varför är det så??
Förra året var påsk sista dagarna i mars, 1a april var Annandag påsk.
Men jag har förklaringen :


Juldagen är alltid 25e dec.
Men påskdagen hoppar runt i kalendern och firas den 1a söndagen efter den fullmåne som infaller på elr närmast efter den 21a mars.
(Å det var ju fullmåne i tisdags)
Detta bestämdes vid ett kyrkomöte i Nicaea år 325 e Kristus.

Påskdagen kan firas tidigast den 22a mars och senast den 25 april.
Även pingsten flyttar fr år till år.
Pingstdagen infaller alltid 7 v ef påsken.
Både påsk och pingst är gamla judiska högtider.
Så nu vet ni det !!!
(Jaja, jag hade fusklapp.. )

Syrran + gubbe är på väg hit.
Middag hos föräldrarna ikväll.

Har börjat plocka ihop lite inför morgondagen på Elmia.
Batterier t kameran, fixa en fruktsallad ikväll att ta med som färdkost.
Men det är ju påsk så en liten Riesen bar får följa med oxå o en dricka.
Vet inte riktigt när vi ska åka än, får ringa honom sen men det ska bli grymt häftigt att komma dit upp o se allt igen :D
Men har en misstanke om att jag får duscha ikväll o sova på hårspolarna, annars får jag väl gå upp halv 5 imorrn bitti...

Lite bilder fr föregående år 2012-2013:
Dom är suveräna på att bygga upp autentiska miljöer :)


Fasaden fr Graceland :)


Även dom små besökarna ska få sitt :)


HA EN SKÖN FREDAG !!!

Kommentarer

  1. Du får ha en trevlig kväll.
    Lät jobbigt att sova på spolar i håret men vad säger man, den som vill vara fin får lida pin. *L*
    Kram

    SvaraRadera
  2. Då har du varit iväg till Elmia idag? Hoppas det var bra och att du hade det riktigt trevligt. Kanske hade ni till och med sol?

    Ahh, vad bra att du förklarade det där med påsken!! Har länge tänkt att jag måste ta reda på det för att själv kunna förklara det, men nu har ju du gjort jobbet åt mig! Tack!

    Ta hand om dig och ha en fortsatt Glad Påsk!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg