Klämdag...

... är det idag för väldigt många...
För mig är det en alldeles vanlig fredag....
Har fått en hel del gjort idag, man blir effektivare när man jobbar.
Har bakat bröd, 12 tekakor, rostat en sats müsli, bytte köksgardinen, storstädat köket (nästan iaf..), röjde ur sängkläder o tvättat golv.
Så nu klarar det sig ett tag....

Nån sol har vi inte sett här idag, mulet o på sen eftermiddag så började det regna.
Synnerligen trist väder, tänk så mycket mer givande det är med solen..
Lill-loppan dök upp så vi har ätit middag ihop.
Det är ju fredag så det blev kycklingfilé m rostad sötpotatis, currysås o sallad.
Å en kall 2.8% Åbro till det....

Tekakorna blev ett släng-i-hop-bröd......
Ibl blir det det godaste....


50 gr jäst
5 dl rumsvarm ljus öl
½ dl rapsolja
2 msk flyt.honung
2 tsk salt
4 dl dinkelsikt
4 dl stenmalet grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl

Smula jästen, häll över ölen.
Blanda ner olja o honung.
Blanda ner dinkelsikt o grahamsmjölet, tillsätt saltet o resten av vetemjölet till en smidig deg.

Låt jäsa 1-2 tim på varm plats.
Vill man skynda på det kan du ljumma ölet till 37C.

Stjälp upp på bakbord, knåda samman, dela i 2 delar, dela varje del i 6 bitar.
Platta ut tekakor o lägg på bakpappersklädd plåt, låt jäsa 30-40 min.
Grädda i 250C ca 10 min.
Låt svalna under bakdukar.

Otroligt goda !!

Blondie's lyxmüsli 

7 dl havregryn
7 dl råggryn
2 dl cocos
1 dl pumpkärnor
1½ dl havrekärnor
1 dl kross linfrö
½ dl råsocker
1 dl mandel, hackad
1 dl hasselnötter, hackade.

Torkade tranbär 
50 gr flisad mörk choklad, Odense 55%.

Vätska:
2½ dl vatten
½ dl rapsolja
½ tsk salt
1 msk vaniljsocker

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
Vispa elr skaka samman vätskan o häll över grynblandningen o rör om väl utan att det klumpar sig.
Häll upp på stor långpanna, rosta i ugn 200C ca 40 min.
Låt stå i 10 min, rör sen om var 5e min tills det är riktigt torrt.

Låt svalna helt, strö över tranbären o flisad mörk choklad.
Häll upp i fin burk o servera.

Ikväll händer inte mycket, det blir tv.
Ett av mina favoritserier återkommer ikväll, "Flashpoint" på 9an kl 22.
Med Hugh Dillon i huvudrollen....
Oooouch... den mannen e het......

Brukar inte hetsa upp mig nämnvärt över skådisar, tycker det är lite löjeväckande men han är nåt alldeles extra...
Å reagerar JAG, då e det nåt extra.. :)



HA EN SKÖN KVÄLL !!

Kommentarer

  1. Oj, vad duktig du varit!! Alltid när jag läser om hur duktiga alla är, får jag liiiiiiite dåligt samvete.. Och jag ÖNSKAR verkligen att jag var intresserad av matlagning och bakning.. Men ack nej.. Jag kan - men tycker det är urtrist..

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg