Det är svårt....

 
 
.... att inte återknyta till den dagen för 20 år sen när Estonia förliste..
De allra flesta vet vad dom gjorde när nyheten nådde oss, så även jag..
På den tiden jobbade jag på RIFA, jag var ensam med italienskan, hon var bara 3 år då lilla skruttan..
 
Jag jobbade ständigt eftermiddagsskift för det passade mig bäst, hade jobbat på mån kvällen men pga av ett föräldramöte på tis kvällen lånade jag en jobbarkompis lägenhet för han jobbade nattskift o stannade kvar i Kalmar för att jobba förmiddagsskiftet.
När jag o de andra kom till jobbet strax innan kl 6 på morgonen så hörde vi av de andra som jobbat natt o nån hade lyssnat på radion på morgonen innan dom åkte iväg att en färja förlist ute i Östersjön.
Stor olycka, förm många döda..
Men ingen kunde nog föreställa sig hur många som omkommit.
 
I dagens Nyhetsmorgon har mycket handlat om Estonia.
Lelle Modigh var 1e reporter på plats o han var märkbart tagen av det trots att 20 år har förflutit.
Den helikopter han åkte med plockade endast upp avlidna, inte nån överlevande.
Jag glömmer heller inte när dom i tv-programmet "Färjan" lär Kapten Jan-Thore berätta om det, han var den 1a båten på plats för att försöka få upp överlevande men då var han kapten på Mariella om jag inte har fel.
 
Hur hon, Estonia, såg ut som en omkullvällt julgran med alla ljus i vattnet o hur hon plötsligt bara slocknade o försvann i djupet.
Hur han tänkte: Vad hände??
För inte kunde hon sjunka så snabbt...
 
Tycker det är sorgligt att efterspelet blev så rörigt för de anhöriga, om bärgningens vara elr icke vara..
Regeringsskifte var p G, allt käbbel dom emellan..
Man kan tycka det är klart dom skulle bärgat men man får tänka på dom som skulle plockat upp alla kroppar o alla hade ändå inte kommit upp.
En del flöt säkert iväg av strömmar, andra krossades förmodligen av föremål o kollapsande skrov.
 
Ja, det är en olycka som etsats sig fast i minnet o kommer förmodligen alltid finns där....
 
Skördefesten 2014 är över....
Det är lite kommers idag också men det brukar vara avslaget, besökarna börjar dra sig hemåt.
I fre eftermiddag runt 16 tiden stod det totalt still på bron mot Öland.
Ofantliga mängder med folk har varit här.
Dagens Skördefester är nutidens motsvarighet till det glada 80 talets midsomrar...
Så i eftermiddag så tänker jag INTE åka till Kalmar...
 
Men som vi alltid säger denna dag:
Siste man över bron ikväll släcker lyset....
 
För så är det, efter idag så stänger lilla Öland ner, tar sin vintervila o blommar upp igen till påsk..
 
För egen del så blir det frukost nu, sen ett benpass på gymmet.
Sen får det bli en SPA stund i badrummet, ben å bikinilinje ska vaxas, ögonbryn plockas å få lite färg.
Naglarna ska få sig lite omvårdnad o till sist ska fötterna få sig en ocean av kärlek så dom orkar både jobb o dans~~~~~
För attans vilken dansvecka som väntar ;)
 
HA EN FIN SÖNDAG !!!
 



Kommentarer

  1. Ja, Estonia var så tragiskt.
    Jaha dans vecka, då gäller det att ta hand om fossingarna, Själv hade jag nagelfix häromdagen så de e snart dax igen.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  2. *ler* Så det väntar en dansvecka? Ja, då får man absolut vårda sina bästa kompisar..

    Estonia ja. Fruktansvärt!! Jag var 22. Och kände mig odödlig. Men efter det så såg jag alltid till att sitta nära livbåtar på stora färjor. Hela resan i genom.

    Hoppas din vecka blir finfin! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg