Well, well.....

...jag överlever väl denna förkylning oxå...
Men det är sanslöst hur däckad man kan bli utan att ha direkt feber...
Har varit uppe så här långt på dagen iaf men får nog ta en vila nu när jag skrivit detta..

Tog en rejäl sanering av kroppen på tidig förmiddag, funderar på att sanera sängen fr förkylningsbaciller men ger det nog ett par dagar till o väntar till helgen.
Har sanerat bort högar med snorpapper överallt oxå...
Tyvärr fylls det på men iaf... :/
Hostmedicinen har åkt fram oxå innan det sätter sig totalt i luftrören..

Cyklade ner till bibblan o förtidsröstade så är det gjort.
Faktiskt 1a gg som jag förtidsröstar men skönt att ha det gjort.
Bibblan är ju en liten oas, extremt sällan jag är där då jag inte är nån bokläsare men det finns ju så mycket annat idag.
Tidskrifter, du kan låna gåstavar för att pröva på, låna dator vilket jag gjort x antal ggr när den ordinarie varit ur funktion.

Till apoteket o köpa sporttejp (för foten), tandstickor o ta ut mer antivirusmedicin mot rabies :))
Helt otroligt vilka mediciner det finns idag, tar man dom bara i tid så avstannar ju blåsbildningen o man slipper smärta, stora öppna sår å elände...
Har varit förskonad från det länge nu men förkylningen triggade väl igång det.
Bara man tar det I TID så därför har jag alltid medicin hemma.
Börjar det klia å sticka i huden en lör emiddag så är det ingen större vits att börja mån förmiddag med medicin utan bättre ligga ett steg före å ha medicin hemma.
Apoteket har ju oxå blivit mera än vad det var förr.

Cyklade till mina föräldrar o hämtade en burk av mina rödbetor, börjar ta slut lagom tills man kan fylla på i höst igen.
Dom har en gammaldags jordkällare som e suverän att förvara i.
Plockade ihop äpplen som jag tänkte göra en äppelkräm o äppelpaj av.
Pajen lägger jag i frysen, kan va bra å ha om det dyker upp nån....

Igår lagade jag fiskpinnar, kokt pot, remouladsås o finrivna morötter.
Att det kan va så gott när man e sjuk !!!
Bakade en plommonkaka som jag hittade recept på i Allers, en bit kaka med vaniljsås fick avsluta det hela, så smaskigt såå !!


Ugn 175C

100 gr smör
4 ägg
2+2 dl socker
2 dl filmjölk
3 3/4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
ca 10 plommon
1-1½ tsk kardemumma

Smält smöret o låt svalna.
Dela äggen i vitor o gulor*.
Vispa gulorna med 2 dl socker, rör i smör o filmjölk.
Blanda mjöl o bakpulver o sikta ner det, vänd ihop till en slät smet.
Häll upp i smord teflonlångpanna ca 25x35 cm.

Dela, kärna ur o klyfta plommonen o stick ner i kakan.
Strö över kardemumman
Grädda i 25 min.
Vispa äggvitorna med socker pö om pö till en fast skum o spritsa över kakan o grädda ytterligare 10 min.
Det blir mycket marängsmet, går att klicka ut resten till maränger o grädda såna.
Skär i bitar o servera.

*Nu kan ju inte jag låta bli å "peta" i receptet :))
Jag tog 2 hela ägg o 2 gulor o vispade med sockret.
Jag uteslöt marängen helt o hållet.
Jag tog 1 tsk kardemummakärnor o stötte dom, det blir mer smak o hade i smeten direkt ist för att strö över det.
Grädda i ca 35 min.
Serverade med lite vaniljsås, såå supersmarrigt !!!

Idag blir det pytt-i-anna av pot, lök, champinjoner o hot dogkorv, stekta ägg å mina rödbetor.
Om jag orkar koka äppelkrämen i eftermiddag så får det bli dessert.
Tänkte baka bröd ikväll oxå, rågkakor m potatis i.
Brödet sköter sig självt till stor del, ytterst lite arbete för hand med det.
Tack å lov för min köksassistent !!!

Men nu får det faktiskt bli soffan ett tag......

HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg