Julbaket.....


..... är klart för denna gången...
Eller så länge det varar :))

Lussebullar, pepparkaksmuffins o saffransbiscotti har bakats.
De senare står i ugnen o torkar nu...
Ikväll ska jag göra pepparkaksdeg så får jag se när jag känner för att baka dom.
Kan ju ta halva degen en dag o resten nån annan dag..

Igår hände inte mycket, blev lite handlingsförlamad så där 1a dagen utan jobb.
Masade mig ner till af's kontor o skulle anmäla mig som arbetslös..
STÄNGT !!!
Jodå, det är stängt måndagar...
Är väl en tidsfråga innan det läggs ner helt.
Mönsterås har redan stängt o Färjestaden ska stänga om ett år.
Vart ska man då gå elr ska dom upphöra med det helt o hållet så man får sköta allt självt ??
Förvisso har då inte jag fått nån större hjälp där så privatisera det så kanske det händer nåt....
Ge dom ersättning efter vad dom åstadkommer..

Jaja, december är inte så jobbigt att vara arbetslös i, det är så mycket ändå.
Om 2v landar italienskan :))

 
 



 
Världens bästa lussebullar:
 
50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
1 brk kesella
2 kuvert saffran, 1 gr
1 dl vit sirap
½ tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
 
Smält smöret, häll i mjölken o låt det bli 37C.
Häll det över jästen o låt lösa sig.
Arbeta in resten av ingredienserna till en smidig deg.
Låt jäsa ca 45 min.
 
Stjälp upp på bakbord o knåda samman.
Dela därefter i bitar o forma lussebullar ef eget tycke.
Låt jäsa ytterligare ca 40 min.
Pensla med ägg, pilla i russin om man vill o grädda i 250C ca 8 min.
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Pepparkaksmuffins 12 st:
 
100 gr smör
2 ägg
2 dl råsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk pepparkakskrydda
1 dl filmjölk
½ dl lingonsylt
 
Smält smöret o låt svalna lite.
Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt det avsvalnade smöret, filmjölken o lingonen.
Blanda de torra ingredienserna o rör ner.
Sätt muffinsformar i en muffinsplåt så får du fina, höga muffins.
Fyll smet till 2/3 o grädda i 200C ca 15 min.
 
Frosting:
200 gr philadelphiaost
50 gr mjukt smör
2 dl florsocker
1 msk lingonsylt
Några frusna lingon till dekoration elr granatäpplekärnor.
 
Vispa samman ingredienserna med en elvisp till frostingen, fyll en spritspåse o dekorera muffisen när de kallnat.
Strö över lingon elr granatäpplekärnor.
 
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Middag idag blir torskrygg, kokt pot, broccoli o kall pepparotssås.
Ska koka lite extra potatis till att baka bröd imorrn.
 
En dusch behövs så den ska avnjutas NU :))
 
 
HA EN SKÖN EFTERMIDDAG !!!
 
 

 
 



Kommentarer

  1. Vad duktig du varit som hunnit med allt bak! Och gott ser det ut! Vad tråkigt dock att du är dålig - hoppas att du känner dig bättre idag.. Var nog klokt att vila lite.. *ler* Ja, du har nog rätt i att december är "lätt" att vara arbetslös i, men jag vet ju att du inte tycker om att vara utan jobb, så jag hoppas att du snart kan få ett nytt! Helst ett fast på heltid.
    Tråkigt att vara utan bil också, men den kanske blir fixad till veckan?

    Ta hand om dig nu och snart får du ju träffa "italienskan" ! Härligt! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg