Näe....

.... nu e jag trött på denna förkylning.....
I 3v har det hållt på, nu är jag snuvigare än nånsin..
EN ENDA gång har jag varit på gymmet i december, f--n så bra det går...
NOT..... !!!!

Jaja, nu ska man inte orera för mycket om en förkylning när ebola o annat elände härjar i världen men jag är gruvligt trött på förkylningen nu...

Jodå, det blev bagels igår, blev så sanslöst goda !!!
Tar en hel dag att baka dom men det är det värt o man kan ju göra annat när degen jäser långa stunder.

Jodå, italienskan landade som planerat igår, höll på å frysa ihjäl när hon kom ner på plattformen till tågen i Köpenhamn.
+14 när hon lämnade Catania å +0 när hon kom till Köpenhamn :))
Ska hämta henne i Kalmar imorrn förmiddag, ska passa på å kolla på en trikåkjol jag såg i måndags på Gina T också.

Idag blir det att damma lite, byta till röda dukar, plocka lite allmänt.
Borde nog fylla på kylen lite också....
Men frukost får väl börja dagen...


 
Bagels 18 st
 
Fördeg:
3 dl vatten 37C
20 gr jäst
1 msk honung
5 dl vetemjöl spec
(jag tog dinkelsikt)
 
Lös upp jästen i vattnet, tillsätt honung o mjölet, rör till en slät smet o låt jäsa 2 tim i köket elr i kylen över natten.
 
Deg:
30 gr jäst
2 dl vatten 37C
2 msk rapsolja
2 tsk salt
ca 7-8 dl vetemjöl spec elr Manitoba Cream.
 
Tillsätt vattnet o jästen i fördegen, låt lösa sig.
Tillsätt rapsoljan, saltet o mjöl till en smidig deg.
Arbeta degen ca 10 min i maskin elr något längre för hand.
Låt jäsa 1 tim.
 
Stjälp upp på bakbord o knåda samman.
Dela i 2 delar, dela varje del i 9 bitar.
Låt degbitarna ligga 2-3 min så släpper spänningen i degen o dom blir lättare att arbeta med.
Trilla ut långa snoddar, forma till en ring o tryck ihop ändarna ordentligt.
Lägg på mjölat bakbord o låt jäsa 30 min.
 
Koka upp 2-3 liter vatten, lägg ner 2-3 ringar åt gången, låt koka 30-40 sek på varje sida.
Ta upp med hålslev o låt rinna av, lägg på plåt med bakpapper.
Pensla med ägg, strö över vallmofrö o grädde i 225C ca 8-9 min.
 
Servera med philadelphiaost, sallad, rökt lax, rödlök o grönsaker.
Elr sallad, skinka ,ost o grönsaker.
 
HA EN BRA DAG !!!



Kommentarer

  1. Hallå Tjejen.
    Nu har jag skrivit ut receptet på Bagels.
    Låter och ser vansinnigt gott ut.
    Jag bloggar inte så mycket nu när jjag har öppnat salongen (Hinner inte)
    Men jag vill önska dig och de dina en riktigt fin Jul och ett fantastiskt bra nytt år. (Utan förkylningar och annat onödigt.
    Kramar i massor och krya på dig / Jane

    SvaraRadera
  2. Men tjena Snäckan, det var länge sen :)
    Tack för att du tittade in, tänker på dig ibland.
    Får önska dig detsamma så hörs vi, kram..

    SvaraRadera
  3. Men usch och fy för så långa förkylningar!! Det kan man verkligen vara utan! Hoppas att du snart blir bättre!

    Vad roligt att din dotter snart är hemma! Kan förstå att du längtar - och vad mycket gott hon kommer hem till!

    Ta handom dig och ha en bra dag i morgon.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg