Bageriet öppnar....

 
 



...... om en stund.. :))
Men innan dess så har en rask pw gjorts, ett fantastiskt väder denna tidiga förmiddag !!!
Strålande sol å en alldeles blå himmel !!!
Helt ljuvligt !!!
Frukost har intagits i form av hälsogröt med rivet äpple o kokta ägg.
Så nu ska jag bara ner till mina föräldrar en snabbis o sen är det dags att börja baka.

Snötäckta kokostoppar, en apelsinkaka med frosting o en nötchokladtårta.
Smörgåstårtan gör jag senare ikväll.

Men hörrni, nu har det begåtts helgerån mot vår kära semla !!
En SEMLEWRAP??!!!
VA??!!!

En semla ska ätas med njuuuuuuutning, inte på springande fot !!
Man lyfter av locket, doppar i lite grädde, tar ett bett o njuuuuuuuuuter........
Doppar locket ytterligare en gång i grädden o smaskar i sig resten.
Sen tar man bullen, tar ett bett så grädden nästan hamnar på nästippen å njuuuuuuter av smaken....
Inget man slänger i sig medans man småspringer....

Ordet semla kommer från tyska ordet semel å latinska ordet similia vilket betyder fint -siktat mjöl.
En lyx runt 1900 kallt å inget en vanlig dödlig hade på en tiden.
"Vår" semla är ca 100 år gammal, att äta socker o vispad grädde var heller inte vanligt utan en lyx som förekom undantagsvis.

Men idag blir det inga semlor här iaf..
Får räcka med det jag ska baka under dagen.
Middag idag får bli kasslergratäng, smidigt med allt-i-ett när man håller med en massa annat.
Lite sallad o mitt vitlöksbröd jag bakade förra veckan får komplettera det hela !!

Dans i helgen då??
Jodå, Blender spelar i parken i Växjö imorrn men det hoppar vi över denna gången.
Visst hade vi kunnat åka ef morgondagens kalas men samtidigt så orkar jag inte härja med allt.
Man kan inte åka på allt, alltid...
Å det är så otroligt mycket dans i feb-mars med bl a nämna band så vi får så det räcker iaf.
Sen är det ekonomin också, det kostar att åka hur eller hur..
Å jag ser ut som en jäkla sumpbäver i skallen så jag har ingen lust att visa mig offentligt på det sättet heller...
2 veckor kvar till frissan..... *suck*..

HA EN SKÖN FREDAG !!!


Kommentarer

  1. Först och främst - du är säkert jättefin i håret!! En annan har gjort ännu ett försök att sluta med det platinablonda (efter 8 års blekningar kändes det som om det var dags att göra något annat..) Men jag är helt bedrövad. Och jag skäms över att jag är så bedrövad. För vad fasen spelar det för roll vilken färg man har på håret?? Suck..

    *ler* Du, spara lite av allt det där goda, så kommer jag strax! Vilket kalas alltså!!

    Kramar på dig och hoppas nu helgen blir fin!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg