Kropp å knopp.....

 
 
.... hör ihop sägs det o det stämmer väl bra....
Har ju varit hos sjukgymnast idag pga min nacke.
Nu e min nacke en lång följetong av å till genom åren men det blev ju rätt akut sent i höstas.
Jag ringde alltså i slutet av nov o fick tid IDAG...
 
Jag gör ju (elr har gjort iaf...) rätt mycket själv för att motverka det genom träningen.
Sista 6-7 v har det ju varit stillestånd på den fronten pga elakt virus i kroppen som inte ville släppa.
Hon tröstade mig med att det var många som haft det så i nov-dec...
Så sent som runt nyår hade jag ont i halsen sist.
Nu började jag lite försiktigt med powerwalks förra veckan, har börjat springa lite o än känner jag inget av det o även foten "håller" än så länge.
Inte värre smärta än ef en danskväll iaf..
Förut har jag bara kunnat springa några steg så har det gjort ont men peppar, peppar som man säger....
 
Men vad hon sa idag som ingen sagt tidigare är att jag har en försänkning i nacken.
Det har man i naturliga fall, en liten "svank" där 1a bröstkotan övergår till 7e halskotan men jag är mer "svankig" där är en del andra.
Vissa har rakare nacke, andra naturlig svängd nacke o jag har ju lite extra så för mig blir det en belastning bara av att hålla huvudet.
Å får jag då extra belastning (ex mycket gnuss i dansen) där det kanske tar i ytterläge så kommer smärtan.
 
Så nu är det tillbaka till gymmet igen o jag har varit där idag men på hennes inrådan blev det lite av varje till att börja med..
Tog en lååång runda i skogen innan o jag SPRANG.....
Kan ni fatta, jag kan SPRINGA igen !!!!
Har inte sprungit på riktigt på över 1.5 år så känslan är enorm...
Nu springer jag enbart där det är mjukt underlag men jag sprang lite asfalt idag för att känna hur det känns så jag får se vad det blir ikväll o ev imorrn.
Så jag behöver inte mer vinter...
Är så nöjd med 3-4+ o kunna vara ute på pw's o löpning :))
 
Jag fick några övningar av henne att försöka få mer rörlighet i nacken, ska sitta som en jäkla ugglegam o dra in o skjuta ut hakan (bra i soffan framför tv'n :) ) för mer rörlighet i det pyttesmå men strama musklerna i just nacksidorna som fäster uppe i bakhuvudet.
Hon rådde mig även att börja med rodd för rörlighet-rotation-blodcirkulation i bröstryggen som är en övning jag just undvikit pga att jag trodde inte det var bra men där hade jag fel....
Alltid lär man sig nåt nytt :))
Så jag satt 5 min i roddmaskinen idag mest för att känna på det, jag har aldrig gjort det innan.
Lite "skum" känsla att sitta på rörlig sits.. :))
 
Jag ska även få akupunktur men hon ville inte börja med allt på en gång o "stressa" kroppen med allt men om nån vecka om det känns bra så ska jag börja få det.
Att "bota" min nacke är för mycket att hoppas på men kunna få lindring o framförallt slippa mycket av spänningshuvudvärken vore gudomligt..
 
Tyvärr är nog en del genetiskt, flera i släkten på mammas sida har lite "gamnacke" som man säger + att jag nog har lite förslitning sen tiden på fabriken.
Vissa kan jobba i fabrik hela livet o inte ha nå större problem o vissa är utslitna på 10 år på den gamla tiden iaf.
Idag hoppas jag för alla att det är bättre än vad det var då.
Så mycket är nog genetiskt hur mycket man klarar av..
 
Om nu kroppen o knopen fått sitt är det dags för själen..
En dusch o sen ner till mina föräldrar, dom har en liten bjudning för mammas syskon så jag ska ner o äta middag snart.
 
 
HA EN BRA DAG !!!
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

  1. Så skönt att du kan "röra" dig lite som du vill.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg