Ett........

 
 
.... fantastiskt väder var det idag...
Strålande sol o klarblå himmel..
+15.6 utanför köksfönstret i solen :))
Hade nästan gått å solat på balkongen i lä ;)
Nja, kanske inte men inte långt ifrån :))
 
Tog en långtur genom Slottsskogen via Kaffetorpet o Strandvägen hem.
Tog ganska exakt en timme, springer ju inte på asfalten pga foten.
Åt frukost o sen började jag städa...
Å jesses vad jag har städat....
Gått å retat mig på småsaker men idag tog jag itu med det.
 
Dammsugit o torkat ur mina kökslådor...
Pillat loss varenda vred på spisen o gjorde det rent..
Kokade upp vatten, satte in i micron, stängde igen luckan så fick det stå i 2-3 tim, då har ångan löst upp det som sitter fast o det är bara att torka bort det.
Nu slumpade det sig så att jag hade lite ättika i kastrullen för att kalka av botten i den så det åkte med in i micron o det doftade så fräscht efter det.
Ättika tar ju bort dålig lukt säga det o stämmer.
En del värmer ju upp vattnet i micron o låter det stå, kanske funkar lika bra, jag vet inte.
 
Men ändå BORDE jag gjort mer..
Borde torkat ur skafferiet..
Borde röjt i mitt badrumsskåp...
Borde bytt gardiner i barnens rum..
Men det kommer fler dagar...
 
Lill-loppan dök upp ef skolan så vi åt middag.
Torsdag är ju soppdag så det blev Lök o potatissoppa med amerikanska plättar o lönnsirap till dessert som sig bör efter soppa.
Den ungen e inte redig, vi tokskrattade så vi blev rent svettiga :))
Hon är en verbal kaskad av allt....
Hon kan vara växla mellan att vara trulig som en 6 åring till att låta som en pensionär till att vara brittisk överklassdam till att härma en bonne på östra Öland på nolltid..
En entertainer o dramaqueen av klass :))
 
Efter middagen gjorde jag gratängsås till fiskgratängen jag ska laga hos kärleken imorrn.
Skönt att ha den klar, bara att ta med sig.
 
 
Lök o potatissoppa 2 prt:
 

 
4 potatisar
1 gul lök
ev en klyfta vitlök
1 köttbuljongtärning
½ L vatten
valfri örtkrydda, timjan, oregano, persilja.
 
Skala o skiva löken tunt, fräs i lite rapsolja tills den är mjuk.
Skala o tärna potatisen o fräs en liten stund.
Häll på vattnet o tillsätt buljongtärningen o låt koka upp.
Låt koka ca 10 min, smaka av med salt o valfri örtkrydda.
 

 
Amerikanska plättar elr pancakes:
 
1 ägg
2.5 dl mjölk
2.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 msk smält smör
ev vaniljsocker.
Lönnsirap, färska bär elr sylt.
 
Vispa samman allt, tillsätt det smälta smöret o låt stå att svälla en stund.
Stek plättar elr små pannkakor, servera med lönnsirap, färska bär elr sylt.
 
 
Men nu e denna dagen slut o jag med den....
 
NATTI, NATTI........
 


Kommentarer

  1. Ha det så fint när du åker till Kärleken!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, ha en fin helg du också med dina barn :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig "unge". Min (som e vuxen nu) var sån o det sitter i ännu. Våra glädjespridare,
    ha de Fia

    SvaraRadera
  4. Oj - vilken värme!!! Förstår att det måste ha varit en underbar dag! Hoppas du får en fin helg hos kärleken och ta hand om dig!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg