Äntligen....


....... var det dags för besök på öra-näsa-hals med anledning av mina långa, jobbiga nästäppa å all det inkluderar....
Å jag visste det !!!
JAG VISSTE DET !!!!!!
Det var inte "inbillning", det var inte "allt ser bra ut...", det var inte temp.växlingarna jag utsätts för i o m jobbet/hemma.
Det var lätt att hitta dit, trots jag jobbat på bygget i drygt ett år hittar jag ju inte mottagningar å avdelningar för där är vi ju inte.

Blev inropad, fick redogöra för min långa sjukhistoria utan att bli avbruten.
Framförallt redogöra för den avskyvärda doften-smak av ammoniak jag har-har haft sen slutet av okt.
Först tittade hon med vanliga instrument men "det ser ju fint ut....", lite slemhinnesvullnad men inte nåt så där.
Hon hade även en blivande distriktsläkare under utbildning som oxå var med å tittade.
Sen gick hon ner med en kamera, då var det lite svullet, mest hö sida trots att det är vänster som ajg besväras av men så har det varit hela tiden.
Dom såg inte direkt nåt som kan förklara det hela, det är lite svullet men inte mer.

Då gjorde sköterskan i ordning 2 långa,smala rullar av bomull som dom dränkte in i bedövning å kraftigt, avsvällande medel, lirkade in dom i varje näsvinge hela vägen så fick jag vänta ute i ca 15 min.
Väl inne igen så lirkade dom ut dessa små rullar å gick ner med kameran igen.
På hö sida var det ingen märkbar skillnad men där hade jag bra flöde i luften innan å då märker man ju inte bra till bättre på samma sätt.
På vä sida kände jag ju en betydlig skillnad å när hon gick ner med kameran sa hon till den blivande distriktsläkaren:
Ser du vad jag ser??
Aha.....

Då hade det avsvällande medicinen verkat så kraftigt att dom såg in i käkhålan är DÄR finns en infektion.....
Där finns en varsamling-bakteriehärd som inte vc-läkaren fått bukt med.
Det är därifrån ammoniakdoften-smaken kommer ifrån, från bakterierna.
Kortisonsprayen jag fick av honom har bara lagt sig på ytan av gegget å inte gjort nån nytta.
För att få bukt med det så måste gången till käkhålan hållas öppen så medicinen kan verka.
Pencillinet jag fick av vc-läkaren hjälpte inte helt utan det har fortsatt bubbla därinne.
Å varje gång jag böjt mig fram, ansträngt mig så har jag ju känt vätska runnit fram, en skarp, frän doft av ammoniak.
Det har ju gått ut via andedräkten oxå så sambon ryggat ibland...

Det är därför jag inte blivit bra...
Det är därför jag haft sån smärta av å till precis ovan vä öra, har ju varit så öm med bultande smärta periodvis.
Jag hade ju så ont i tänderna i vä överkäke så jag trodde tänderna skulle ramla ut när jag hostade i januari när vi var så sjuka.
Jag sa jag varit trött, försökt motionera men helt enkelt inte orkat....
Inte alls konstigt, du har en bakterieinfektion i kroppen....
Så det var inte latmasken....

Så nu har jag fått kortisontabl Betapred, 6 om dagen i 5 dagar.
Jag har fått bredspektra antibiotika i 10 dagar, 2 tabl idag, sen en om dagen.
Jag har fått kortisonspray igen men för att det ska kunna verka så måste jag skölja näsan med saltlösning morgon å kväll innan jag sprayar så det kan göra nytta.
Hon tog en bakterieodling, jag var ju lätt bedövad men det var lite obehagligt när hon var långt in i käkhålan å rotade.
Visar det nåt alldeles extraordinärt så hör hon väl av sig å byter antibiotikan men hon trodde det skulle bita på det.

Jag har alltså gått med denna infektion i käkhålan i varierande styrka sen slutet av okt, FYRA Å EN HALV MÅNAD !!!
Nu hoppas jag att jag blir med av med det för alltid, få mer energi å kunna åka på semestern hyfsat pigg med normalt doft-smaksinne.

Nu är jag hemma en stund, äter min lunch hemma idag, börjar inte förr 14.15.
Ikväll ska vi ha silltallrik iaf när jag kommer hem å nå gott får det bli för att fira att jag äntligen fått hjälp......

HA EN BRA DAG !!!

 

Kommentarer

Populära inlägg