Fortsätt till huvudinnehåll

Fössta tossdan i mass.....


 Klippt ur sydsvenskan:
"Första torsdagen i mars har under senare år växt ut till en riktig högtidsdag, nästan som Smålands egen nationaldag. Det är den dagen då alla smålänningar firar sitt ursprung och stolt påminner om det bristfälliga bruket av bokstäverna r och s. Bakgrunden till firandet är att den här kombinationen av ord uttalat på småländsk dialekt låter extra trevligt och roligt. Så för att fira dagen byter man ut alla ”rs” mot bara ”ss”, och unnar sig en ”massipantååta”. Några menar att ska det gå rätt till krävs också en "bäss".

Firandet är en relativt ny företeelse. Ursprunget tycks vara ett syskonpar vars faster brukade säga "fössta mass" på bred dialekt.
– Det där blev en grej för mig och min syster och vi lade till tossdan så det blev fössta tossdan i mass. Vi hörde av oss till varandra på dagen och så, berättar Jonas Sveningsson till Barometern.
Men själva firandet tycks ha startat i Stockholm.

– Syskonen jobbade på Scandinavian Photo i Johanneshov tillsammans med mig och de införde traditionen att fira första torsdagen i mars med marsipantårta, berättar arbetskamraten Christer Fischier.
Sedan spred sig firandet via en Facebookgrupp. Det tycks ha startat i Jönköpingstrakten men år för år nått längre ut i landskapet. Så nu bakas det tårtor både i Kalmar och i Ljungby. Och drygt tio år senare är det en nationell småländsk angelägenhet."

Haha, ja, tänk att en högst personlig grej kan bli till hela Smålands nationaldag 😊
Jag tycker det är kul med såna här grejer, det behövs i den tid vi lever i nu.
Å Ölands nationaldag är ju som bekant Victoriadagen 14e juli.
Men jag vet faktiskt inte om det finns ett specifikt bakverk för dagen, nån av de öländska fb vännerna som vet??
Nja, nu får det nog vara med bakverk ett tag efter semledagen.

Hade en skön förmiddag idag innan jobbet.
Gjorde i stort sett ingenting utöver att börja förbereda fredagsmyset 💖
Blev så sugen på champinjonfyllda crepes så på förmiddagen så stekte jag pannkakorna (jaja, crepsen då..) å nu ikväll har jag gjort fyllningen, rullat in den å lagt det i en form.
In i kylen under natten så är det bara att ta fram den imorrn kväll, strö över ost å gratinera.
Gott med lite varm mat efter jobbet å skönt slippa stå å fixa när jag kommer hem å är trött efter 11 tim.
Antingen blir det sallad till det el kokt sparris, har inte bestämt än.
Dom hade färsk sparris på Maxi när jag var där innan jobbet så jag köpte en liten bunt.
Har gjort min matlåda för morgondagen oxå, pastasallad med varmrökt å gravad lax, slänger i några räkor imorrn oxå.

Nu väntar 3 intensiva dagar.
Imorrn är det jobb i 11 tim som brukligt fredagar.
Lör jobb till kl 15, sen hem, duscha, fixa enkelt käk å sen göra oss i ordning för dans till bästa Streaplers på Sandra i Kalmar 😊
Är väl sådär en 2 år sen jag-vi var där sist.....
Hem till lägenheten å sova.
Hoppas på sällskap av barnen, jag har lovat baka scones till Vasaloppet som körs på söndag.
Har alltid haft stor, lyxig frukost inne vid tv'n när Vasaloppet har gått å jag inte har jobbat el på annat sätt inte kunnat se det.

Jag har verkligen NOLL intresse av sport, visst är det kul om det går bra för Sverige osv men aldrig jag skulle orka se timme efter timme efter timme å följa allt som många gör.
Men Vasaloppet är nåt speciellt å det är nåt jag fått med från barndomen.
Det enda sportevenemang pappa tittar på, det började när han var liten å dom lyssnade på radion.
Å den enda gången på året vi fick sitta i vardagsrummet framför tv'n å äta frukost för mamma.

Men han tyckte en gång att endast svenskar skulle få vinna .
Så även om den förste svensken kom på 2a, 5e el 8e plats så skulle segern vara deras 😁
Det har vi haft roligt åt många gånger.... 😊
Men som man säger, "må bäste man vinna..", sen hoppas man ju alltid att det är en svensk.

En oooerhörd prestation av åkarna, vare sig du tillhör elit el är motionslöpare.
NIO FUCKING MIL ALLTSÅ !!!
Nästan härifrån till Kalmar !!
Ett lopp där man känner historiens vingslag...

Å när Vasaloppet är slut så får vi plocka ihop våra grejer, lasta mina sommardäck å ta med dom hit.
Det är tyvärr lite för tidigt än att skifta däcken, annars hade vi ju gjort det där.
Det frös på ikväll, fick skrapa rutorna på parkeringen på GS innan jag åkte hem.
Sååååå............ I'll be back at söndag evening eller så....😊

HA EN BRA KVÄLL !!


Kommentarer

Populära inlägg