Den......





......... stora vårstädningen är inledd....
Gjorde ju ett rejält ryck hemma på ön i måndags, nu är det dags för det småländska hemmet.

Började i tisdags när jag kom hem från jobbet, var hemma ganska exakt kl 15.
Men först tog jag 1.5 tim ute på altan i solstolen, premiär för i år 😊
Å jäklar så gutt det var, somnade å sov säkert 45 min där ute !!!
Men sen tog jag ett av de små rummen.
Det är ju 3 små rum å ett jättestort vardagsrum här.
Tvättade fönstret på insidan, bytte gardin, dammade, plockade om gröna växter lite å svabbade golvet.
Igår var det fulldag på jobbet å så jag hann ingenting då.

Idag på förmiddagen tog jag rum nr 2.
Samma procedur där men jag röjde även ur en garderob som funkar som lite förråd av div saker typ ljuslyktor, belysning mm då det inte är så mycket förvaringsutrymme här.
Å jäklar hu möe man kan knö in i en garderob !!
Plus att jag röjde ur ett helt gäng kartonger, skokartonger å annat ur rummet.
Så det får bli återvinningen för det !!

En del tycker jag är knäpp som städar så strikt å regelbundet.
Men jag kan inte förstå dom som opponerar sig, lite skit i hörnen skadar inte, finns roligare saker att göra än att städa, lite skit rensar magen osv...

Men är det inte roligare å trevligare om det är hyfsat rent??
Nu menar jag inte till absurdum, jag bryr mig inte om lite damm på bokhyllan-fönstren men grusiga golv, sunkigt kök o badrum får det att krypa i mig..
Rent å snyggt ger lugn i hjärnan, stökigt å skitigt ger stökig hjärna...
I alla fall för mig..
Å att göra en rejäl storstädning 3-4 ggr per år gör det så mycket lättare att hålla efter det i mellantiden.

Jag lägger en vecka var 3e månad ungf på rejäl städning, sen tar det bara 2-3 tim var 3e vecka när jag gör vanlig städning.
Jag gillar att ha rent å fint runt mig så för mig är det ingen stor grej.

Hade en "stökig" morgon... :(
Vaknade vid halv 4, var så öm å stel i nacke-bröstrygg.
Har ändå varit rätt duktig med mina övningar men det tar tid.
Men jag får ju ont av övningarna oxå...
Så till slut klev jag upp, bäddade med spikmattan å täcke på golvet i vardagsrummet å la mig där.
Men satanigatan vad det gjorde ont första 4-5 minuterna innan musklerna slappnade av.
Sov kanske 20 min, sen la jag mig i sängen igen, då gick det bättre att sova.

Spikbädden.....


Nu är det snart dags för sängen, lång fulldag på jobbet imorrn.
Helgen efter löningshelg brukar vara tuff så vilan behövs.
Har en maskin tvätt som snurrar, får se om den hinner bli färdig innan jag lägger mig.
Har fixat fredagsmyset redan ikväll, gubbröra blir det på danskt rågbröd toppad med löjrom. 
Så skönt att bara komma hem å i stort sett bara kunna sätta sig vid bordet å äta.
Å idag är det 2 veckor tills vi åker....

Jelenia Gôra...
(Hjort bergen typ..)

HA EN BRA KVÄLL !!!


Kommentarer

Populära inlägg