Vårdagjämning.....

Bild från svt.

Idag är det vårdagjämning, dag å natt är ungf lika långa över hela jordklotet.
Nu blir det ljusare till den 21 juni, till sommarsolståndet, då dagen är som längst å natten som kortast.
Sen vänder det å går mot mörkare tider men man märker det ju inte förrän senare delen i juli.
 
Å på söndag är blir det "sommartid" igen.
Den eviga frågan är ju "ska man vrida fram el tillbaka klockan??"
Tänk såhär: på våren ser man FRAM emot sommaren, på hösten ser man TILLBAKA på sommaren.
Så är det lätt att veta vilket håll man ska vrida klockan 😊 
Å på lördag är det Våffeldagen, å så  tranan kommer under natten till de som satt ut mössan 😉

Åkte ju en sväng ner till Tingsryd å "Börjes" igår.
Å då såg vi faktiskt ett tranpar på en åker, det är nå speciellt att se dom på närmare håll.
Vi tog en fika därnere å så fick jag en klänning av sambon.
Köpte mig ett vardagsläppstift, en mjuk rosa färg.
Vi såg sista avsnittet av "Innan vi dör.." å upplösningen får oss att tro att det blir en fortsättning.
Jag tyckte den var lite seg ett tag i några mittenavsnitt men sambon gillade den skarpt.

Det var en vacker morgon men sen kom dimman in.
Varit grått å disigt större delen av dagen men i eftermiddag kom solen en liten stund.
Jag har inte gjort sådär värst mycket idag, plockat i lite kläder, fick hem den jumpsuit jag beställde men den får gå tillbaka.
Lite för urringad för mig, nu får det vara med shopping, nu klarar jag mig...
.
Har bakat en tigerkaka som står på bänken å svalnar.
Fläskläggen kokar på spisen å snart ska jag hiva i kålrötterna, dom tar ju så mycket längre tid än potatisen.
Så blir det en balja rotmos å fläsklägg till middag ikväll, förmodligen sista gången för denna vintersäsong.
Ingen mat man gör under sommarhalvåret direkt.
 
Ikväll är det dags för Bugg 4an igen, jag åker även om sambon inte orkar-vill.
Å imorrn är det dags för jobb igen....
 

 


HA EN BRA DAG !!!







Kommentarer

Populära inlägg