Söndag.........

 

........ har det blivit....

Och med den den sista semesterdagen för de allra flesta. Jag önskar att jag hade haft ett jobb att återgå till, ett jobb som jag orkar och klarar av och ändå orkar ha ett liv vid sidan av. Insåg idag via ett minne på fb att det är 2 år idag sen en läkare faktiskt började intressera sig på allvar för mitt mående med blodprover å en röntgen för nacken som 1a åtgärd.

 

Ja, värmen...... Käre tid så varmt det har varit. Jag sa igår att jag fattar inte hur italienskan pallar där nere med temp upp till 37C ibland. Idag hade dom lika varmt som oss eller vi som dom kanske så för dom var det kanske lagom...😊 Igår skulle jag vara smart att duscha på förmiddagen å sen försöka hålla mig sval under dagen. Jo, tjena......... hur mycket otur kan man ha när man tänker ???? Vi tog cabben å åkte iväg, när det är för varmt att åka nedcabbat, då är det varmt kan jag säga...... Å så särdeles smart att åka in till stan var det inte heller, det var ganska hett på Storgatan. Men vi tog en ljuvlig fika på Café Fontaine vid Växjösjön, lyckades få bord i skuggan så det var skönt. Försökte hålla mig inne när vi kom hem tills det svalnat så mycket att man kan öppna altandörrarna. Nu blir man stekt levande om man går ut mitt på dagen.

Idag så kokte jag Blåbärssylt på morgonen å gjorde Blåbärsglass. Men får nog koka en omgång till, dels blev det bara 2 burkar, dels har jag rätt mycket bär kvar som jag måste ta hand om.  Höll mig inne till strax innan kl 14 i eftermiddag, då tog jag min lilla brassestol å gick ner till sjökanten, det hade börjar komma nån liten vindpust då. Satt där till sådär 16.15, då gick jag ner i vattnet men det svalkar knappt så varmt är det. Det går till ljumskarna på mig, jag går ju inte längre ut för jag vet inte vart stenarna är å man ser dom inte när vattnet är svart som en insjö är. Men kl 17 hade vi 28.9C i öster.......

Jag har aldrig lidit av värmen förrän för 2 år sen å sen dess går det inte längre. Jag tror enl egen slutledning att när det naturliga värmesystemet ballar ur som när jag tog bort den sista äggstocken å kroppen styrs på konstgjord väg. Då triggas nog själva svettsystemet lättare än när det styrs naturligt. Jag har alltid haft lätt att svettas som på gympan i skolan å jag har inga hormonvärmevallningar, det är jättelänge sen sist så jag tror det beror på det. Sen ger medicinen mot fibromyalgin kärlvigdning som ger värmepåslag så det är nog lite av varje.

Igår så lagade jag laxbiffar, dom var jättegoda men smeten blev väldigt lös så jag fick ta en slev att lägga upp biffar på stekpannan. Men med smak av chili å lime så var dom jättegoda. Idag blev det Burgare de luxe med guacamole å stekt ägg, vi ska ha blåbärsglass till efterrätt. Endast 3 ingredienser i glassen men även det blev lite för löst. Ska nog vispa grädden hårdare än "mjuka toppar", använder man frysta bär stelnar det direkt, jag fick röra om en gång i timmen för annars sjunker bären å lägger sig på botten. Får se hur det smakar om en stund.

Sambon undrade vad jag ska göra imorrn?? Ja, nu börjar min egentid igen, 12-13 tim per dag att försöka slå ihjäl. Förhoppningsvis får jag ett jobb om ett tag men tills dess får jag försöka slå ihjäl tiden. Imorrn blir det städning, vi har dragit en massa böös* så jag behöver dammsuga å svabba golv. En cykeltur får det oxå blir om det inte blir åska förstås.

HA EN BRA KVÄLL !!

*böös= öländska för gräs, halmstrån, löv å annat böös man drar in från trädgården-gården 😄



Kommentarer

Populära inlägg