Snart.....

.. har halva oktober passerat...... 2 veckor till Allhelgonahelgen/ Halloween, 6 veckor till advent. Intet nytt sker under solen.... 💗

Jag hade en hektisk förmiddag igÄr, sÄpass att jag glömde gÄ till apoteket Ä hÀmta medicin. Men Àn Àr det inte kris sÄ jag tar det i helgen sÄ blir det bra. Dels sÄ fick jag akupunktur, dels trÀffade jag en hÀlsopedagog ang min vikt.

Jag vÀnde mig till vÄrdcentralen Ä bad att jag skulle fÄ hjÀlp att gÄ ner i vikt. Jag trodde aldrig att dom skulle bevilja det för jag har ju "bara" övervikt, inte fetma men det gjorde dom. Vi gick igenom det mesta, jag hade matlista för en veckas mat som hon tittade pÄ. Jag förklarade vad jag redan Àndrat pÄ, hur jag jag slet för att gÄ ner i vikt Jan-April med dÄligt resultat mm.

Jag Àter frukost, lunch Ä middag, ingenting dÀremellan, nÄn dessert varann torsdag dÄ vi har soppa Ä nÄt pÄ helgen ibland. Men det Àr inte det man gÄr upp i vikt av, jag vet inte varför egentligen Ä varför jag inte tappar vikt men det Àr bara att gneta pÄ. Till min lÀngd sÄ har jag 14 kilo övervikt men det Àr orealistiskt men 6-7 kg skulle jag mÄ utmÀrkt bra av att tappa, det rÀcker för mig.

Å hon sĂ€ger som flera andra att det Ă€r den psykiska stressen som gör att kroppen inte slĂ€pper fett, sen har jag ju Ă„lder, överviktsgener Ă„ medicin att jobba emot oxĂ„. Men hon rekommenderade mer grova grönsaker för mer mĂ€ttnad, att dra ner lite till pĂ„ spannmĂ„l utöver det jag redan gjort samt mental Ă„terhĂ€mtning för att fĂ„ ner den psykiska stressen. Yoga... bah....... 😖

Jag har testat flera gĂ„nger, jag fixar det inte. Jag blir irriterad bara jag tĂ€nker pĂ„ det dĂ„ jag Ă€r alldeles för otĂ„lig för det. Anda sin genom nĂ€san, ut genom öronen liksom.... 😖 Men det Ă€r att fortsĂ€tta mixtra med maten Ă„ ut Ă„ gĂ„ Ă„ springa, sĂ€mre blir det ju inte. Men man ska ha ork oxĂ„ Ă„ den varierar ju frĂ„n dag till dag men det kan jag inte göra nĂ„t Ă„t, det tillhör fibromyalgin tyvĂ€rr.

Som arbetslös blir man expert pĂ„ att leta upp gratis hjĂ€lp, varför betala för VV, dyra kurser pĂ„ nĂ€tet mm ang viktnedgĂ„ng nĂ€r man kan fĂ„ det via vĂ„rden?? LikasĂ„ att jag hittade en naprapat som var ansluten till sjukvĂ„rden, det trodde jag inte fanns. Varför betala 500-700 kr per gĂ„ng nĂ€r man kan fĂ„ det via vĂ„rden pĂ„ högkostnadsskyddet?? 

Nu vÀntar jag pÄ om dom ska göra en benskörhetsundersökning eller inte, jag kontaktade dom efter att jag mÀtt mig hos distriktssköterskan sÄ en lÀkare ska ringa mig nÀsta vecka. Lite onödigt tycker, han kunde bara ha lÀst det jag skrev för att ta nÄt beslut men det gör inte mig nÄt pÄ sÄ vis. Att ha tappat 3.5 cm i lÀngd nÀr jag bara Àr 53 Àr lite mÀrkligt tycker jag men ÄterstÄr att se.

Skulle ha stĂ€dat klart idag men inspirationen fanns inte sĂ„ det blev att baka morotsbaguetter, kokat en stor skĂ„l Ă€ppelkrĂ€m, jag pallade Ă€pplen hos grannen. Har Ă€ven bakat 2 portionsĂ€ppelpajer vi strax ska Ă€ta, vi hade fisksoppa till middag idag.  SĂ„ det fĂ„r bli stĂ€dning imorrn Ă„ sĂ„ ut en runda sĂ„ Ă€r den fredagen gjord.

Pratade med kÀra sonen igÄr, frÄgade hur han hade i sin lÀgenhet mm. Jo, det var bra, han har ju dock inte nÄt köksbord-stolar Àn men det finns pÄ köp-sÀljsidor. Det tar tid Ä kostar pengar att bygga upp ett hem, likasÄ att bygga upp ett basskafferi men han klarar det sÀkert galant. BÀttre att bo in sig Ä skaffa efterhand som Àr genomtÀnkt Àn att köpa bara för att ha.

PĂ„ lördag blir det dans~~~~~~~~ TyvĂ€rr inte för mig sjĂ€lv men VĂ€xjöbuggen genomförs, dock utan publik men jag ska stĂ„ i kiosken. Nackdelen Ă€r att den ligger utanför hallen men jag fĂ„r vĂ€l sticka in huvudet mellan varven för att kolla lite. Det Ă€r ju som sagt publikfritt sĂ„ det Ă€r ju bara dansarna som Ă€r dĂ€r utöver klubben sĂ„ det blir nog inte sĂ„ hektiskt för oss. Sambon ska jobba över sĂ„ han missar det i Ă„r.  Men ska bli skoj Ă„ fĂ„ trĂ€ffa glada dansvĂ€nner, se fantastiskt duktiga dansare mm, ett avbrott i den nĂ„got trista vardagen.

HA EN BRA KVÄLL !!

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg