En ljuvlig...

...... sommardag har det varit idag !!!
Strålande sol fr en blå himmel men tyvärr rätt blåsigt därute i Kårehamn.
Nu har 6 vindkraftverk kommit upp, 5 har vingar på sig.

Här är MPI Discovery som kommer med dom o monterar dom..
Det bor o jobbar 87 pers därute, dygnet runt..


Idag har det varit lugnt o det är det alltid efter midsommar.
Semestrarna har inte kommit igång än osv..

Igår hände inte så mycket, jag var trött i min ben.
Jag bakade bröd igår kväll, Grova brödrutor.


Grova brödrutor..

1L nat.yoghurt
5 dl fint rågmjöl

Låt yoghurten rinna av i melittafilter till 5 dl vassle, tar ca 1-2 dygn.
Koka upp det o slå det över rågmjölet o rör till en smidig smet o låt stå 1-2-3 dagar.

50 gr jäst
4 dl vatten
(jag tog Bayerskt öl..)
½ dl rapsolja 
½ dl sirap
1 msk anis
1 msk fänkål
2 tsk salt
2 dl fint rågmjöl
ca 12 dl vetemjöl spec.

Smula jästen, slå över vätskan, jag låter den stå i rumstemp o jäsa lite längre ist för att ljumma ölet men man gör som man vill.
Stöt anis-fänkålen i mortel..
Blanda ut skållningen o tillsätt övr ingredienser till en smidig deg.
Låt jäsa 1-½ tim, man ser när det är klart.

Stjälp upp på bakbord o knåda ihop.
Kavla ut en ca 1cm tjock platta, snitta el sporra ut fyrkanter o lägg på plåt.
Låt jäsa ca 35 min, grädda i 225C ca 12-15 min.
Låt svalna L-Å-N-G-S-A-M-T...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Denna dagen startade med en snabb pw i närområdet, hem o hämta passerkortet till gymmet o så körde jag ett benpass.
Äta frukost på balkongen, solade en timme på balkonggolvet..
zzzzzzzzzzzzzzzznark... =))
In i duschen o åka till jobbet !!

Nu blir det "Lotta på Liseberg" o fötterna i soffan.. =))

HA EN SKÖN KVÄLL !!!




Kommentarer

  1. Tack för recept! Ser så himla goda ut!

    SvaraRadera
  2. Kan vara fantastiskt skönt med lugna dagar också!! Och du, tårtan i förra inlägget såg GUDOMLIG UT!!! Mums!

    Ta hand om dig!Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg