Sommarlovet..

... har börjat för barnen !!
I strilande regn bägge skolavslutningsdagarna..... :(
Men idag skiner solen på 1a sommarlovsdagen !!

Var ju i kyrkan för sista skolavslutningen någonsin igår, högstadiet har uppe på slottet.
Mycket sång fr barnen, musikläraren avtackades, ska börja nytt jobb i hemorten Kalmar.

Så vi hade lite examensfika, barnen, jag o morföräldrarna.
Hade ju bakat en Nötchokladdröm o den var verkligen en drööööm...
Så gudomligt god...

Igår kväll blev det dans till Elisa's på Skälby Loge...
Sååå duktiga dom är trots sin väldigt unga ålder.
Ett dansband som trots sin unga ålder drar mer åt det mogna hållet än deras något äldre kollegor i div dansband.
Men ändå håller dom bra tempo, en hel del rockig bugg.
En helt ok kväll....
Har haft bättre men oxå betydligt sämre kan jag säga..

Har städat det sista av golven i 3 rum, snart klar med den stora sommarstädningen.
Hoppas få njuta av solen de dagar jag är ledig utöver det dagliga såsom disk, tvätt o dammsugning.

Ska jobba idag men ledig imorrn, sen jobb till tors, ledig mid.afton är det sagt.
Får se vad som händer i midsommarhelgen..
Ett oskrivet blad än så länge...

Nötchokladdröm..


Egt är det en långpannetårta men jag halverade receptet till en vanlig rund springform.

150 gr hasselnötter
1½ dl socker
knappt 1 msk pot.mjöl
1 tsk bakpulver
4 äggvitor

Mal hasselnötterna, blanda med socker, pot.mjöl o bakpulver.
Vispa äggvitorna till hårt skum o vänd ner nötblandningen varsamt.
Bred ut i smord o mjölad form o grädda i 175C ca 20-25 min.
Låt svalna.

Chokladkräm:

4 äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
75 gr smör
75 gr mörk choklad
(jag tar Odense 55%..)

Sjud äggulor, socker o grädde tills det börja tjockna, det får absolut INTE koka !!!
Klicka i smöret o ha i chokladen rör tills det blandat sig med äggsmeten till en fin, smidig kräm.
Låt stå o tjockna till bredbar konsistens.

Bred det över nötbotten, hit går den att förbereda o frysa.
Vispa grädde o spritsa ut, dekorera med valfri frukt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

HA EN SKÖN LÖRDAG !!!




Kommentarer

  1. Såg sååååå mumsig ut!

    SvaraRadera
  2. Tårtan såg fantastisk ut - förstår att den smakade bra. Ja, nu är det sommarlov... Och här har det därmed också börjat spöregna... Blä...

    Vi har inte heller något planerat till midsommar. Blir säkert hemma - men det är inte illa det heller.. Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  3. Åh tack! Jag bakade tårtan till midsommar och den gjorde succé. Jag lovade receptet till de andra som vi bjöd men vet inte var jag lagt det. Hittade tidningen som jag sett det i men varit duktig och rivit ur just den sidan. Efter att ha sökt runt på nätet så hittade jag på receptet hos dig. Tack igen. Nu kommer jag att skriva det även på min blogg. Och baka den igen. Perfekt att skära upp i portionsbitar och ha på lut i frysen.

    TACK IGEN!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg