Benskörhet....



Ja, tyvärr så är det ämnet aktuellt än en gång... :(
Mamma snavade hemma igår o landade på en tröskel o bröt vä lårbenshals...
För 2 år sen på min 45 årsdag snavade hon om en matta o bröt hö lårbenshals..
När dom tog bort skruven i feb i år så tog det en vecka så gick lårbenshalsen av strax under det gamla brottet så då fick hon en hel höftprotes för att det är stadigare.
Så detta var alltså 3e gg'n hon bröt lårbenshalsen.
Hon är 79 år o är extremt benskör, hon får tabletter men det är väl för urkalkat för att hjälpa mot det.

Jag har haft ett långt samtal med sköterskan som har hand om henne idag.
Hon har denna gången fått en platta o skruvar inopererade.
Hur dom gör beror på hur brottet är o var det ligger nånstans.

Jag frågade henne om min risk för benskörhet, om det finns nån ärftlig faktor i det hela o det gör det till viss mån.
För det är ju så att när vi kvinnor går in i klimakteriet så sjunker östrogennivån vilket gör skelettet skörare.
För män så existerar ju knappt benskörhet alls.
Sen är det många andra faktorer som spelar in.
Alkohol, rökning o kortison försvagar skelettet.
Likaså om man är stillasittande.
Mager kroppsbyggnad
Ensidig kost

Däremot hade inte barnafödande nån direkt roll mer än att vi som fött barn kommer lite senare i klimakteriet än de som inte fött barn.
Jag har ju t ex haft uppehåll i ägglossningen sammanlagt 3 år då jag fött 3 barn o man har ett visst antal ägg som man ska förbruka s a s.
Det bestäms ju redan vid födseln faktiskt...

Motion, belastning o dagsljus gör skelettet starkare, en orsak god som någon att släpa sig till gymmet elr ut i motionsspåret för en löptur elr pw.
Att man dricker mjölk elr äter kalkrika livsmedel är en fördel.
Jag dricker ju inte mjölk sen 8-9 år tillbaka men äter lf- yoghurt, ost mm så hon tyckte jag klarade mig iaf.
För det är ju så att man ska börja tänka på det 20 år innan man väl hamnar på ortopeden....

Östrogen finns ju i syntetisk form men då ökar ju oxå risken för bröstcancer ef x antal år man använder det.
Hörde på tv'n i måndags att mer än 5-7 år bör man inte äta det.
Jag är tacksam så länge kroppen funkar för naturligt, kroppseget är alltid bättre än syntetiskt framställt, vad det än är......

Man kan faktiskt kolla via nätet hur pass benägen man är för att få benskörhet.
Skriv in "frax" på google så kommer du dit.
Dock kunde jag inte skriva in BMD-Body mineral densitet för det vet jag inte..

Men det jag fick fram var ett BMI på 23.8, vågen visade riktiga glädjesiffror idag, 67.9 kg !!!
Å jag misstänkte faktiskt att jag tappa nåt elr ett par kilo i sommar... :))
Min risk i % för ett vanligt benbrott var 6.4 o för en höftfraktur 0.4 inom en 10 års period.
Men jag ska träffa min husläkare imorrn o tänker faktiskt ta upp frågan med honom även om risken är låg för mig.
Är det så att ni närmar er 15% elr över det då kan man få en bentäthet gjord just för att förebygga det i tid.

Kalkrika livsmedel är:
Mjölk
Ost
Fet fisk
Ägg
Broccoli
Spenat

Så nu blir det att köra järnet på gymmet med knäböj, marklyft o stärka armarna !!
Jodå, jag släääääääääpade mig dit igår eftermiddag...
Men åååååhåhååååå........så stelt o smärtsamt det är idag... suck...
Men får skylla mig själv, 1 mån å 11 dagar sen sist.
Men det ska det bli ändring på nu !!
Basta !!!
Imorrn blir det en löp elr inlinestur o sen ett pass ben-rygg-mage på gymmet.
Behöver tighta upp kroppen lite annars är vikten rätt perfekt just nu.
Gärna nåt kilo + i muskelform skulle inte skada...

I övr denna dag så blir det en stund på balkongen, en dusch o så frissan 15,45 !!!
Ska bli så ljuvligt skönt att få sätta sig o bli ompysslad..

Blondes have more fun~~~~

HA EN SKÖN TORSDAG !!!



Kommentarer

  1. Så synd om din mamma, ge henne "krya på sig o håll modet uppe" hälsningar.
    Då ska jag googla.
    ha de Fia.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg