Herregud...

....en sån kväll igår !!!
Man får vara med om mycket som dansare... :D
Både inom dansen o upplevelser utanför...
Oj, oj, oj... :D

Drog iväg igår ef jobbet med gps'en (som jag inte har, haha..) ställd på Blädinge.
Var tvungen att kolla på kartan vart det låg, hade aldrig hört namnet innan.
Jodå, ca 5-6 km utanför Alvesta var det.
Fick via äkta paret K o S, LS kompisar boende i Alvesta, en mycket utförlig vägbeskrivning så det gick lätt att hitta dit.
Kom så till parkeringen o gick mot ingången....

Men vad i hela friden????
Jag bara gapade.....
Har aldrig sett nåt likande innan :D
Det såg ut som om jag kommit till en övergiven cirkus-tivoli-varietéby ute i mörkaste skogen i Småland.
Helt makalöst vilket ställe, jag blev nästan stum å det är inte ofta kära läsare !!!
Det var bara WOW...WOW...WOW.... hela tiden !!
Det var som att kliva tillbaka till 30-40 talet direkt.

Å det märkliga är att det byggdes på tidigt 60 tal, invigning var maj-62 så dom måste ha de gamla stilen redan då.
Det var väl retro även på den tiden.
14 år varade eran, sen stängdes det.
För några år sen så var det ett kompisgäng som tog tag i det, rustade upp det som behövdes men behöll allt intakt som det var.
För den som är retro o vintageintresserad är det en guldgruva.
Men det mest fantastiska av allt är ju takmålningarna inne i dansrotundan, den var formad som en cirkusmanege nästan.
Kunde nästan känna doften av sågspånet :)
När dom stängde det så satte dom masonitskivor uppe i taket, tack vare det så förblev dom hyfsat intakta.
Lägg till hundratals, hundratals o åter hundratals kulörta lampor så förstår ni...

Lite bilder.....


Mannen t vä är S morfar som jobbade som vakt där :)


En av bilderna i taket i närbild :)


En äkta Cloettakiosk :)


Inne i serveringen

Dansrotundan med det fantastiska taket :))
Bilden tagen av Johan Rask.


Vilken grej alltså !! :D
Dom hade enkel mat, åt gudomligt god köttbullemacka där.
Fullständiga rättigheter.
Allt som fanns i serveringen av kakburkar, sockerförvaring mm var i gammalt bleckplåt, sån som jag kommer ihåg mamma hade o har än i mindre omfattning.
Pga av att allt är i trä så var rökning endast tillåten utanför området o en enda gnista skulle ju göra ruiner av det.
Toalettdörrarna var formade som smala saloonsdörrar o låsen på toaletten var 2 öglor på insidan o en liten träregel som man stack igenom :))
Ingen risk att bli inlåst iaf :))
Attans så tykna dom var mot mig igår ang förra veckans fadäs med att få bilen inlåst i ett park.garage..
Tsssss.......... :P


Det var ju nonstopdans mellan 20-02 o PH's gick på först.
Först spelade dom 30 min var, sen 45 min var.
Å jag säger bara, ljuvliga, underbara PH's !! :D
Vilken skön dansmusik dom spelar !!!
Det är det klassiska dansbandssoundet men med rockiga bugg o jäklar vad vi buggade :)

Inte så mycket folk tyvärr, synd på ett sånt fantastiska ställe o för arrangörerna som denna helgen var dels ägarna o sen Jiver's, dansklubben i Växjö.
Mycket bra gjort av dom !!
Dock hade det räckt med dans mellan 20-01 tyckte både jag o många andra..
6 timmar är väääldigt länge.

Jiver's överlag är en mycket trevlig klubb, väldigt inbjudande.
Där har Kalmar myyyyyyyycket att lära...
Vänliga, inbjudande medlemmar som dansar med alla...
Där dansar en 24 årig yngling gladeligen med gammal kärring, lilla moi, å har skitkul !!!
Det funkar inte i Kalmar kan jag säga...
Förvisso var kära J lite väl "dragen" igår kanske men han e för grym på bugg, så galet duktig o kul att dansa med :))
Å vi har dansat när han e nykter oxå ;)
Fick några galna bugg med B oxå, han e sjövild på dansgolvet i en bugg :D

Då var det dax för Expanders.....
Premiär för mig för dans till dom..
Å jag visste vilket stuk dom hade, det har andra talat om för mig så jag visste det nog inte var riktigt min stil.
Dom är inte ett dansband, dom är ett rock o bluesband.
Å visst, viss blues med skönt tunggung är läckert att bugga till o dom körde några riktigt rykande rocklåtar men en hel kväll skulle jag inte klara.
Jag sparade både ork o fot till PH's istället.

Det är-har varit dans hela helgen, i fre så var det Casanovas o Voize, idag spelar Rivalerna bl a.
Fick se en kvinna i leggings o tunika igår o en PRÄSTKRAGE !!
Uppenbarligen en präst som gillade dans för jäklar vad hon var duktig på bugg !!
Sen fick jag se på programmet, dom hade dansgudtjänst idag så kanske det var hon som skulle hålla i det.

Men när PH gick av scenen för näst sista gg 00.45 så började jag fundera på att dra mig hemåt.
Stå å vänta 45 min på att Expanders skulle spela klart, för att få sista 30 min med PH's som skulle spela parallellt med Exp orkade jag inte.
17,5 mil hem så jag körde hemåt vid 1.20 nånting..
Tankade i Växjö, sov en timme på parkeringen för jag var så trött o sen körde jag 14.5 mil hem.

Fick se en fantastisk gryning över Öland ute på bron..
Inte ofta man får se det....



Men nu e jag trött, har packat upp, ätit frukost så nu blir det nog soffan resten av dagen.
Ikväll ska jag baka italienska piroger till middag, om jag orkar blir det havrerutor oxå annars tar jag det imorrn.
En riktig dusch under dagen får det oxå bli....

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!


Kommentarer

  1. Vilket fantastiskt ställe!!! Vad otroligt roligt! Förstår om du kände att det fanns mycket att titta på..

    Ha nu en härlig söndag och vila foten!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Då var du på rätt ställe ett tag då...

    Ja jag vet att du vet att livet är skört!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg