God morgon......


........ denna gråa oktoberlördag....
Ja, idag är det verkligen en grådisig morgon, få se om det klarnar upp under dagen...

Så vad passar bättre än att baka bröd denna förmiddag ??
Idag blev det ett ta-vad-du-har-i-kyl-å-skafferi-å-släng-i-bröd....
Brukar bli dom godaste :))
Dock kunde jag inte vänta på att få dom klart, då hade jag inte fått frukost förräns lunchtid idag..
Så det blev varm choklad, rostat bröd, ost, apelsinmarmelad, kokta ägg å sill..
En frukost som heter duga kan jag säga !!!

Blev en tidig kväll igår, var trött ef jobb o gymmet.
Vaknade kl 2 inatt, sjöblöt av svett, vet inte varför...
Om det var gymmet i kombo med den lätta snuvan, nån liten infektion har jag väl i kroppen annars hade jag väl inte haft snuva??

Efter baket så blir det en slapp lördag...
Ska ner till stan, bara ändå..
Kolla in nå nytt läppstift kanske till aftonen??
Dansen börjar redan kl 20 så jag ska åka en bra stund innan o tänkte in på CG en sväng på vägen dit.
Inköp av 1 st potatisskalare måste göras..
Den trillade i 3 delar igår när jag hade skalat 1½ potatis till middagen.
Vet ni hur jävla meckigt det är att skala potatis med skalkniv??
Dessutom var den inte i det vassaste skicket så det får bli en runda bland knivarna med slipstålet idag.
För det finns inget värre i ett kök än slöa knivar.......

Men nu ska jag gå å se hur långt degen har kommit......

För den som önskar så kommer här receptet på mina supergoda tekakor :))
 
 

 
50 gr jäst
50 cl rumsvarm ljus öl
½ dl rapsolja
1 msk flyt.honung
2 tsk salt
4 dl stenmalet grahamsmjöl
5 dl dinkelsikt
ca 4 dl Manitoba Cream elr vetemjöl spec
 
Utöver detta så slängde jag i:
2 kokta rivna potatisar
1 skalat, rivet äpple
ca 50 gr hackade valnötter...
 
Häll ölen över jästen o låt lösa sig.
Tillsätt övr ingredienser o mjöl till en smidig konsistens.
Låt jäsa 1-2 tim, beroende på hur varmt du har i köket..
 
Stjälp upp på bakbord o knåda samman lätt.
Dela i 12 bitar o platta ut till jämna, fina tekakor.
Låt jäsa ytterligare 30-40 min o grädda i 225C ca 12-15 min.
 
 

HA EN SKÖN LÖRDAG !!!



Kommentarer

  1. Det var länge sedan jag bakade tekakor, nu får minsann lust att göra det inom kort.
    Ha en underbar dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åhhh - såg mycket gott ut!!! Nu hoppas jag att du verkligen hade en dunderkväll i kväll!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg