När rocken kom till Sveg....

 
Året var 1956.
Jukeboxen, transistorradion o grammofonen tog rocken till Sveg, skakade Sverige o förändrade folksjälen i grunden.
Bara nån vecka efter Elvis genombrott på andra sidan atlanten så letade sig den nya, amerikanske ungdomskulturen in på skivtallrikarna..
 
Ja, så börjar Kingen sin föreställning -När rocken kom till Sveg...

Jag var ju på Kalmar teater i måndags o såg föreställningen -När rocken kom till Sveg...
Baserad på tv-programmet med samma namn av Torgny Kingen Karlsson..
Kingen är en mycket begåvad musiker, skrivit många, många låtar bl a Mary-Ann som i stort sett alla dansband spelar idag.
Undrar om han trodde det skulle bli en så stor dansbandslåt när hans skrev den?? :))
En grym bugglåt är det iaf !!
Han har jobbat med Brolle, The Refreshments, Owe Thörnqvist m fl..
Han var bl a medlem i The Boppers under drygt 5 års tid.
Från början var det en sommarturné men som han sa, det blev en väääääldigt lång sommar :))

Å jag kan säga att Kingen är en "storyteller" av stora mått trots sin litenhet ;)
Han driver rätt friskt om sin något korta längd.
Smeknamnet fick han som liten för som han sa, när han var liten så var han ju vääääldigt liten.. :))
Han hängde med några äldre pojkar o dom tyckte att eftersom han var yngst fick han bestämma o då är man ju Kingen om man bestämmer :))

Jo, det hela började  1956.....
Jag fick samma "kick" längs ryggraden när han drog igång föreställningen med Whole lotta shaking... (han e grym på pianot å jag e svag för pumpande pianorock'n'roll.....) som jag fick av introt till Blå blå ögon dagen innan..
En iiiiiiiiil längs ryggraden, upp i nacken o ut i armarna o en kall ståpäls av feeling..
Det sitter så djupt rotat i ryggmärgen, rock'n'roll o rockabilly ända sen jag var 15 år...

Sen följde en tidsresa genom 50-60-70 talet kryddat med storys innehållande bl a numera presidenten för Jämtland, Ewert Ljusberg o Roland Cedermark som var den 1a att dra in ett dragspel i rock'n'roll :))
En fantastisk trio kompade honom men trummisen var nåt extra.
Både att titta på å höra, haha ;)
En störtskön blandning av hårdrockare goes rockabilly :))

Men det var bara ett fel, föreställningen var alldeles för kort....
Kunde haft en timme till med dom, det hade inte gjort nåt...
Finalnumret var nåt alldeles extra, han drog en boogie-woogie så det nästan rök om pianot !!
Är det nåt jag verkligen skulle vilja lära mig så är det att dansa boogie-woogie..
Måste bara hitta en man som vill det också...

Var ju inte beredd på att dom hade prylar till försäljning så jag hade inte cash med mig.
Hade gärna haft dvd'n med samma namn o en skiva med honom.
Kanske blir nån annan gång.....

För er som gillar old time rock'n'roll kan jag verkligen rekommendera förställningen.
Jag åkte hem o somnade med ett leende på läpparna o cellerna i kroppen dansade be-bop-a-luba...
Jag säger bara: Rock'n'roll all the way baby :)

Kingen in action.. :))


Boogie-woogie dans.....
 
HA EN BRA KVÄLL !!



Kommentarer

  1. Ja du - boogie-woogie ser helt underbart ut! Och för en gångs skull känns det i alla fall som om killen har ett mer komplext fot arbete än tjejen.. Annars är det ju inte riktigt så.. (Eller så har jag dansat med riktigt dåliga kavaljerer)

    Härligt att du hade en så trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åhh den skulle jag gärna se.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg