Zlatan....

 
...Ibrahimovic....
 
 
Ja, mycket har skrivits om den mannen o mer kommer det att skrivas, det är jag säker på...
De flesta som läst mig vet om mitt ointresse för sport i allmänhet o fotboll i synnerhet.
Jag gav ju bort hans självbiografi till dåv sällskapet o svågern i julklapp förra året o jag blev själv sugen på att läsa den.
 
Å jag blev tagen av den...
En mycket stark bok om hans fattiga uppväxt.
Beklämmande att läsa hur han behövde växa upp på det viset i Sverige på 80 talet.
Hur skriande hungrig han var jämt, hur föräldrarna inte brydde elr orkade bry sig rent handlingskraftigt såsom skjutsa till fotboll o andra saker.
Hur mager han var, han var bara skinn o ben....
Hur han ibl snodde en cykel för att ta sig till träningarna.
Om han dysfunktionella, kaotiska familj, hur han en jul så sjuk i influensa med hög feber flydde hem till Helena som han precis lärt känna för han orkade inte kaoset o hur hon tog hand om honom....
 
Jag skriver givetvis detta idag med anl av den dokumentär som precis har sänts om honom.
Jag såg andra delen igår.
Jag må vara totalt ointresserad av fotboll men han är nåt speciellt.
Man kan ju få intryck att han glidit in på en räkmacka o tur o inte behövt anstränga sig så hårt för att bli så bra som han är men fy faan vad han har slitit...
 
Han har givetvis en talang utöver det extra + allt slit o att gå från att vara skinn o ben till den grymma fysik han har idag, det är imponerande...
Men han hade valet när han var yngre, kriminalitet elr fotboll o han valde fotbollen..
För den som inte läst boken rekommenderar jag att göra det.
För svågern som är fotbollsfantast gav den säkert mer för han vet ju vilka spelarna är som omnämns i boken o det vet ju inte jag men ändå.
Men det är en gripande-imponerande läsning om en riktig underdog som (kanske) blir världens bäste fotbollsspelare genom tiderna....
För än är hans karriär inte slut....
 
Men en som gliiiiiiiider fram i livet lite som osten på en varm macka är sonen...
Har varit på utvecklingssamtal om den valpen idag...
Jodå, går hyfsat bra överlag, bra toppar på vissa ämnen, lite svagare toppar på andra ämnen trots en något medelinsats av personen ifråga.
Så om han ansträngde sig liiiiiiite mer rent allmänt så skulle han kunna få mycket bra betyg generellt.
Määääääääään....ååååårka......
Det går ju rätt bra ändå utan att behöva göra det......
Å dessa ungar...
 
Ställde mig i duschen rätt omgående när jag kom hem.
När man i godan ro står å tvagar håret så slits ytterdörren upp..
-HEEEEEEEEEEEEJ........
Jodå, lill-loppan störtade in med huve´t före.
*rasselrassel* i kyl o skafferi...
Jovars, på nolltid hann hon smälla i sig müsli m mjölk (för ingen har så god müsli som du mamma..) o kanelisar fr frysen..
-Määääääään...har du inga goda kakor???
Hahaha, sicka skåpråttor dom är..
Nja, får väl baka lite till helgen, både bröd o nå annat gott...
 
Köpte hem nat.yoghurt idag som jag satt på avrinning, ska bli surdeg på tors, sen får det stå till sön iaf.
Man får inte ha brått att baka bröd :D
 
Tja...nääe........ imorrn får det bli gymmet igen.
Ingenting på tv ikväll som e nå vettigt att se....
 
HA EN SKÖN KVÄLL !!!
 
 
 
 



Kommentarer

  1. Ja - jag håller med dog om Zlatans bakgrund. Han har kommit fantastiskt långt och gjort många, många kloka val. Tyckte också att boken var intressant, trots att jag, liksom du, inte är ett dugg intresserad av varken sport eller fotboll..

    Det verkar som om vi har rätt så lika tonåringar :)) Min fjortonåring hemma gör likadant.. Knasbollar!!

    Hoppas du får en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera
  2. Har inte läst boken men har ju hört mycket om den.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  3. Halloj. Tack för besöket snälla du.

    Jag är inte sportintresserad, men boken kanske är rätt ok ändå.
    Må så gott och ha en fin fredag nu.
    Kramen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg