Trettondagsafton......





......... är här.....
Jobbade till ca 17.30, hemma strax innan kl 18.
Har sen  dess försökt få upp värmen i kroppen å då har det ändå inte varit så kallt som igår.
Det kallaste jag upplevt där iaf....

Borgholm höll på å dränkas i vatten igår å idag har fåken dragit fram.
En Ölandsfåk är inte att leka med, då ska man hålla sig inne.
Det är när det snöar å ryker så du inte ser 5 meter framför dig, då är det fåk....
Det är makalöst vilken urkraft vädret är när det är på sitt värsta humör.
Vid 11 tiden igår uppmättes 34.5 sm på bron, det är full orkanstyrka.
Å så snön idag till det...

Här på Småland har vi haft en isande kall dag, legat på ca -10 hela dagen.
Dock med strålande sol å det är väl det som gjort det lite mildare att jobba.
Solen gör mycket även om den är långt ifrån. 
Men inte en snöflinga har kommit ner....

Som tur var så blev jag inte sjuk som jag trodde i tis.
Men fyttiattans så tjyvens jag mådde... 😟
Men det var kanske som pinglan B sa, trötthet....

Planen var ju att åka in till parken ikväll å dansa till underbara Streaplers men jag hoppar det.
Lite trist, vi har varit där 2 år i rad nu....
Jag är ensam, sambon jobbar sent å det är isande kallt ute -11.
Trodde faktiskt inte att dom skulle jobba sena skiftet när det är Trettondagsafton men har sett på flera håll att det är vanlig jobbdag.
Förr jobbade vi iaf inte sena skiftet på Rifa när det var Trettondagsafton å många slutade kl 14-15 på olika företag men det är väl för dyrt för företagen idag antar jag.

Så nu är jag ledig i 3 dagar.....
Står som "standby"  på sjukhuset lör-sön men inget jobb inplanerat förrän måndag.
Jag hade möjligheten men behöver vilan efter jul å nyårsjobb.
Dans imorrn till våra vänner i PH´s på Swing (andra dansklubben i stan..)
Dans på lör i parken till världens bästa Wahlströms !!!

Har planerat hela helgens mat å med det matlådor till mån-tis-ons nästa vecka.
Resten har jag lite löst i huvudet så det fixar sig nog hela veckan.
Orkar inte laga mat på kvällen, då vill jag bara vara å göra det nödvändigaste.
Tradition hemma på Öland är att idag el imorrn koka kroppkakor.
Det är ölänningarnas sätt att avsluta julen å julmaten, sen återgår man till vardagen igen

Helgens meny:
Fre- Fyllda portionsbitar av lax med soltorkad tomat, phillyost å oregano, gratinerade potatisrosor, dillsås å broccoli.
(En rätt jag ska försöka återskapa sen jag jobbade på en restaurang där vi serverade det)
Lör- Helstekt kyckling i ugn, ris, mangochilisås, sallad.
Sön- Paj med varmrökt fläskfilé, broccoli, ost. Sallad.

Ska börja plocka lite i julsakerna på söndag men det får stå tills dess.
Sett via fb att en del redan tagit bort det men över Trettonhelgen får det stå hos mig.
Å en del julpyntar fullt ut redan i mitten av nov å då är man väl redan less på det.
Men jag håller rätt strikt på tiderna, jag tycker man kan vänta in det.
Men allt ska tas ut i förskott idag,  mycket för att det är så lättillgängligt oavsett vad det gäller.
Man kan inte vänta helt enkelt.......

Likaså så börjar många gasta om att dom vill ha vår NU !!!
Helst igår....
VÅR???!!!!
NU ??!!!
Det ligger minst 8-9 veckor av isande, kall vinter innan naturen lite försiktigt börjar andas vår...
Av snösörja, av vindar så kalla att dom går genom märg å ben......
Men kanske oxå av fina promenader i soligt vinterväder men att börja gasta om vår nu tycker jag är att ta i...
Var årstid har sin tid även om viss förskjutning/störning förekommer...
Kan man inte bara chilla ner lite å vänta in tiden, var sak har sin tid å man dör inte av att vänta lite.....
Lite vemodigt att plocka undan julsakerna men oxå skönt att få tillbaka vardagen å det lite ljusare.
Å en bukett tulpaner på köksbordet är vackert en vinterdag i januari. 
Älskar papegojtulpanerna, dom är fantastiska med sina fransiga, yviga blad...
Å påsken infinner sig runt 13e-14 april i år så det är drygt 3 mån till nästa storhelg.

Tyvärr inte mycket att se på tv ikväll, får slötitta lite bara......


GOD HELG !!!

 

 


 


Kommentarer

Populära inlägg